Direktlänk till inlägg 3 september 2011

Resan till Vallonbruken i norra Uppland

Av Jennie Penny - 3 september 2011 13:27

Sitter här på tåget, någonstans i Närke, skulle jag gissa, annars i Västmanland. PÅ väg den långa vägen ner till Skåne och det känns fasligt otäckt, men också så otroligt spännande. Hade en tanke att jag skulle blogga lite om inflyttningsfesten i torsdags, men inser att jag aldrig la bilder på datorn, utan de är fortfarande i kameran. Så jag tänkte ta igen lite bloggande om resor jag gjort och inte berättat om i min bloggkoma som varat ett tag. Därför börjar jag med en lite resa jag gjorde i slutet av juli när vänner nerifrån Göteborg dykte upp i trakterna.


Vi besökte nämligen två bruksorter i Uppland - Forsmarks bruk och Lövsta Bruk - två gamla järnbruk där mycket är bevarat. De är så kallade Vallonbruk. Åh, jag hade saknat det där att få ut och nörda mig i bebyggelsehistoria tillsammans med likasinnande, det var otroligt skojigt att vandra i dessa vackra miljöer. För att göra det lite mer spännande så passade vi på att åka på tur i Forsmarks kärnkraftverk också och naturen runt omkring.

Forsmarks 3 kärnreaktorer!  Där kylvattnet från de tre reaktorerna släpps ut - var det 10 grader varmare än normaltemp i vattnet om jag inte missminner mig. I vilket fall som helst så behövs stor kraft i vattnet för att det skulle blanda sig, så vattnet är VÄLDIGT strömt här.  Men annars var temperaturen riktigt angenäm, även för en badkruka som mig som inte badat en gång i sommar insåg jag häromdagen.   Efter rundturen på kärnkraftverket gick vi och lunchade på värdshuset i Forsmarksbruk (det ligger där bakom löven).   Typiskt upplägg i en bruksort, kyrkan i den ena änden och bakom mig låg Herrgården, som tyvärr var täckt av byggnadsställningar, i den andra änden.   Gamla uthusbyggnader bakom husen.  Fähusruiner, byggt av slaggsten.  Dass  Och som sagt, så där kikar vi antikvarier på hus. Hands on, med andra ord.  Sedan drog vi vidare mot Löfstabruk där vi fikade. Detta är en gammal magasinsbyggnad där de nu hade konstgalleri.   Där inne var det riktigt trevligt och på ovanvåningen fanns det glaskonst i massor, bland annat MÅNGA olika versioner av dessa ljus/kristallkronor. Många av dem var jättefina och kanske modern version av något som skulle passa bra i en kyrka. Efter kaffe och galleri så drog vi oss mot Herrgården och stannade till vid Orangeriet och insåg att det här med att dessa finns kvar är nog inte så himlars vanligt. Vi kom alla att tänka på Gunnebo där de vill/där de håller på/där de har byggt upp ett orangeri som aldrig funnits där, men som det fanns ritningar på att de planerade att bygga.  Även denna Herrgård var i renoveringsstadiet och man hade tagit bort all puts från denna sida av huset. Först trodde jag att den var täckt i filt typ, men när jag kom närmre så visade det sig som sagt att putsen av borthackad.   Dock kunde vi se på den andra sidan hur det brukade se ut.   Infarten till huset från andra hållet. Här kan fantasin flöda och inspirationen brinna. Tänk vilka vagnar som åkte här, vilka gentlemän som kommit på fina ståtliga hästar. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Penny - 7 januari 2012 17:31

Så här en vecka in på nya året... Syrran sa – jag ska ta den där listan av Sandra, den var skoj!Så jag tänkte, jag tar den också! Sådant här är skoj, och så får man ju en liten överblick över allt man faktiskt ställt till med det här året!!! ...

Av Jennie Penny - 17 november 2011 20:34

Jag har börjat titta på en hel bunt nya tv-serier och tänkte jag skulle dela med mig lite av dem, ifall ni själva inte upptäckt dem än. Jag varnar redan här - de flesta är fantasy-inspirerade, men det är ju sådant som jag älskar.Och inte alla går på ...

Av Jennie Penny - 16 november 2011 18:42


Jag kände att det var dags för en liten uppdatering. Är inte den bästa för tillfället att uppdatera min blogg. Har haft en tanke eller två på att byta, men vi får se.   Hör ni, jag börjar känna mig mer och mer som en byggnadsantikvarie på riktigt...

Av Jennie Penny - 6 oktober 2011 21:48

    De två senaste dagarna kan ha varit de roligaste hitills på jobbet. Jag har fått vara ute och fara och träffa på folk som kan så mycket om sina specialintressen, fått se tendenser som är väldigt typiskt Skånskt, men ändå inte och jag börjar ä...

Av Jennie Penny - 29 september 2011 20:39

Vissa filmer är liksom skämsfilmer, sådana där jag inte riktigt kan stå för att jag tycker är bra, eller som faktiskt inte ens är bra, men har någon eller några scener som är så fantastiska att man bara måste se dessa filmer när de går ändå. Har ni n...

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards