Alla inlägg under september 2009

Av Jennie Penny - 30 september 2009 23:04

Jag tycker True Blood är bra, jag tycker det blir bättre och bättre. Den lilla nackdelen har ju varit att jag läst boken som den här såsongen, den första, är baserad på. Men jag tycker att ju längre in i serien vi kommer, desto mer avviker det och desto längre ifrån när jag läste den kommer vi. Nej, så jag gillar den. Det är en verklighetsflykt som jag behöver.


Har suttit och gått igenom schemat för kulturnatta som är den 9 oktober. Det finns en hel del skoj och mycket som inte lockar. Jag ska försöka ta mig in hos frimurarna i år i varje fall, kika på deras festsal, sedan hittade jag ett ställe där det ska vara Irländsk musik hela kvällen, och dit måste jag ju förbi, om jag kan få någon med mig. Sedan tycker jag att ett kulturquiz låter ruggigt skoj också, ett sådant har de på stadsmuseet. Vi får se, det är ju kul att det händer något, men förra året så regnade det hela kvällen. Kallt och ruggigt.


Det är kallt och ruggigt nu också. Hoppas vädret är bättre, eller i varje fall att det inte regnar i morgon när jag ska hänga runt heden. Det skulle hjälpa väldigt.

Av Jennie Penny - 30 september 2009 20:05

Jag hade tur och hamnade i lag med en tjej som verkar jätterolig och intelligent på Workshopen. Hade kunnat bli myyyyycket värre. Jisses ni...hur vissa människor är. Men visst sitter man väl inte och pratar i telefon, ens tyst, när någon håller föredrag, och visst avbryter man väl inte någon med att ställa en helt annan fråga som handlar om något helt annat? Då kanske ni anar...


Jag och min gruppis ska i varje fall bevaka Heden, ta en massa bilder på olika platser - vi har valt ut 11 - under olika tider, ungefär en gång i timmen. Och sedan jämföra, se om vi ser något mönster. Vi testar en metod, så det behöver ju inte vara klockrent gissar jag. Ja, vi får se i möra hur det ser ut. Kommer bli mössa och vantar och dubbla tröjor, för jag hade lite för lite kläder på mig idag märkte jag.


I morse var jag rädd för att jag verkligen skulle bli sjuk, halsen var torr och näsan täppt, men det gick över, jag undrar om det är dammigt i lägenhet, men jag dammsög för inte så längesedan. Hur som helst så packade jag för kanske hundrade gången med mig tränigskläder och skor, men idag tog jag verkligen tag i det och åkte ut till Kortedala efter skolan och köpte mitt kort, ett årskort, och gick på ett step pass. Det var sjukt jobbigt, men nu har jag startat. Nu ska jag träna träna träna...

Av Jennie Penny - 29 september 2009 21:08

Jag är förresten i funderartagen igen, skolan känns lite halvdant, så där det brukar kännas när rastlösheten börjar krypa på, men min sentimentalitet för att det här är sista året som jag kommer att studera på heltid är också så stor, så jag vill njuta av varje minut och ge mitt allt. Det är två motstridiga krafter och den rastlösa vinner just nu mest mark. På tågresan hem satt jag också och funderade över detta som styr mina tankar mycket nu för tiden. Vart vill jag bo sen när skolan är slut? Jag är inte säker på något mer än att jag inte vill bo i Göteborg och inte i Falun, egentligen inte Gävle heller - det vill säga de städer jag bott i. Eftersom jag är så sugen på ett hus på landet med stor tomt och ekonomibyggnader så började jag tänka där på tåget att någonstans kring Skövde eller Allingsås kanske skulle vara kul. Men jag och mamma pratade om det i går och vi nämnde Eskilstuna, Västerås och Örebro som kandidater, det låter också lite smått lockande. I varje fall Västerås och Örebro.


Jag kommer ju låta jobb leda mitt sökande, och säg att jag mot förmodan skulle få jobb i Göteborg så kommer jag nog troligtvis försöka hitta boplats en bit ifrån innerstaden...

Av Jennie Penny - 29 september 2009 20:49

Peppar peppar, men den hemresan gick helt utan problem, i princip. Inga förseningar, inga borttappade platser, ingen uggla som rev ner någon elledning eller godståg som dragit upp 4 kilometer spår mellan Västerås och Eskilstuna. Nej, det värsta med resan var den suckande mannen jag hade bredvid mig från Borlänge - som kunde utestängas med musik i öronen, och sedan den man som pratade i telefon hela vägen mellan Eskilstuna och Katrineholm - en timme i varje fall, vad är det med folk som inte kan sitta stilla, tysta och bara njuta av en tågresa. Detta är smått omöjligt för vissa, och värst är det på dessa lokaltåg. Det var underbart att få sätta sig på ett lungt och tyst och fint gående X2000 tåg. Jag satt och läsa hela vägen i princip. Har börjat läsa Tillsammans är man mindre ensam igen, tog med mig boken från min bokhylla hemma. Liksom ett par andra böcker och en film. Sedan fick jag en bok av min granne på X2000 tåget. Blev så förvånad och tackade minst tio gånger. Men hon skulle ha lämnat kvar den annars och tyckte att det var lite synd, så hon frågade om jag ville ha den, och självklart ville jag det. Jag älskar ju böcker. Detta var en författare jag inte läst något av innan. Åsa Larsson, har ni läst henne? Tills dess din vrede upphör hette boken. En deckare. Sådant där smått glädjer mig och jag sa det till henne - att ge bort böcker man läst, det är jag för!


Ska gå och ta mig en dusch, sedan sätta mig och betala räkningar. Kanske kika lite på film sen, Only You går ju på ettan - appropå Robert Downey jr, och så sedan sova. Skola i morgon, eller rättare sagt en Work shop i stadsdels analys metoder, typ! Låter i varje fall väldigt spännande.

Av Jennie Penny - 29 september 2009 12:37

Hade skrivit ett fint inlägg förut, men internet la av på mors dator så det försvann. Shit the same. På min förra blogg brukade jag låta bli och blogga när jag inte hade något att skriva om eller saknade inspiration. Nu har jag ju ett mål att skriva något varje dag, men det förra inlägget, det som försvann, det klarar vi oss utan.


Ska alldeles strax bege mig mot tågstationen, mitt tåg går 13:26, är framme i Götet vid halv åtta i kväll. Om allt går som det ska. Så vi kanske hörs lite ikväll, för jag har lite ärenden på datorn innan jag får krypa till kojs och göra kväll.


Så vi höres...

Av Jennie Penny - 28 september 2009 23:09

Jag har sett tre filmer sedan klockan fem, det är ganska imponerande, en av dem var jättebra, en var ganska så jättedålig och en var lite lagom. Den jättebra var Fyra bröllop och en begravning, den ganska så jättedåliga var 1408, den lite lagoma var Iron man - mest för att Robert Downey jr var med i den, är lite svag för honom och hans sätt att prata. Han är typ 50 år, men inte ser han då ut som det heller. Snygg är han. Troligtvis en skitstövel i verkliga livet. I vilket fall som helst, favoritfilmen med honom är Kiss Kiss Bang Bang, hysteriskt rolig ibland, har ni inte sett den så borde ni. I den filmen spelar han ju 35 eller något (är förresten ett lite otäckt klipp här, alltså med lite fingrar som ramlar av och sys på). Nej, han och Val Kilmer i samma film var ett genidrag.

Ska gå och lägga mig innan tolv hade jag tänkt, inte kännt mig helt pigg idag och det vore ju dumt att dra på sig något inför hemresan i morgon. Jag skulle behöva vara ledig i ett par dagar till, sova länge! Men men, det här få duga. Nu är det tillbaka till allvaret igen.

Av Jennie Penny - 28 september 2009 17:20

Det blev inte så mycket shoppat som jag hoppades. På Lager 157 fanns det inte mycket som lockade alls, mer än pocketböcker för 35 spänn, men jag köpte inga. Borde jag ha gjort. På kupolen hittade jag i varje fall en snygg kjol på Kappahl som jag köpte. En svart Manchester kjol.


Tar det annars lungt nu, vi käkade pizza till middag, god amerikansk take away pizza. Har Canal + på och kikar på Ironman. Jag och mamma ska nog se Fyra bröllop och en begravning ikväll, mitt förslag, eftersom det inte var mycket skoj på tv, inte på filmkanalerna heller.

Gamla yllefabriken i Sågmyra där Lager 157 ligger. Häftigt som attan.

Mamma och pappa på väg in, vi var där tidigt så det var såååå lungt på folk.

     

Precis mittemot fabriken ligger Sågmyra Herrgård, med säteritak och allt, så det är ganska så skoj att tänka sig hur fabrikspampen satt där hemma och såg sina många arbetare gå till fabriken varje morgon. För det är en stor fabrik.

Väl hemma i Hosjö igen så hade vi köpt med oss mumsig pizza.


I morgon åker jag tillbaka till Göteborg och nya äventyr. Ska försöka att ta tag i en massa nu, för det första att köpa det där träningskortet, det kommer jag köpa på onsdag när jag i varje fall är i stan hela dagen, och sedan pricka av en massa på min att göra lista som börjar bli lång.


Nu ska jag i varje fall gå och kika på filmen...

Av Jennie Penny - 27 september 2009 23:48

Jag på väg på hockey, med fina halsduken!

Brynästokarna, det vill säga dem med matchtröjor. Söta Linda (till vänster) har den nyaste. Men moms och moster ser inte helt fel ut i den fina färgerna de heller. Så roligt att gå på hockey med dem.        

På plats i Läkerol arena innan matchstart.

 

Och så en matchbild. Insåg på väg hem att det är smått omöjligt att få originella bilder på en hockeymatch, alla matcher ser likadana ut på bild.

Himlen var väldigt vacker på hemvägen...

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards