Alla inlägg under februari 2010

Av Jennie Penny - 28 februari 2010 19:42

Jag tycker det känns lite drygt att blogga för tillfället, jag har faktiskt ingen lust och då ska man väl inte tvinga sig heller. Jag kan ju råda folk att läsa lite av det jag skrivit innan om man vill. Jag kommer tillbaka, tro inget annat, jag känner mig själv, men om det blir om en dag eller en vecka eller en månad, det återstår att se.


Just nu är det praktiken, framtiden och skolan som tar och kräver min och sin tid. På ett sätt är jag lite glad att datorn inte är mitt allt, det kanske finns något positivt med att datorn gick sönder ändå...


Kram på er...

Av Jennie Penny - 23 februari 2010 18:49

Egentligen får jag väl skylla mig själv, men OS är allt bra skoj och det går på kvällar och nätter. Inte bra när man försöker göra ett gott inttryck på sin praktikplats.


Neeeej då, det har gått bra de här två första dagarna. Det är rörigt eftersom min handledare inte jobbar, så jag har en provisorisk. Men jag gör så gott jag kan, har fått en uppgift att sortera en massa tapeter som ligger uppe på vinden, se om jag lista ut hur gamla de är. Så nu sitter jag och sakta men säkert läser in mig på tapeter och mönster och under vilken tid det såg ut på ett visst sätt. Har inte kommit långt, är på Franska landskapsvyer i Boken om tapeter. Tyvärr är det här arbetet med tapeterna lite jobbigt, inte bara åt ryggen, utan för att det är förbaskat dammigt och jag och damm mår ju inte jättebra ihop och det sätter sig som halsont på en gång. Men men, då har jag något att göra på torsdag i varje fall när min provisoriske handledare är ledig.


I morgon ska jag få följa med en annan antikvarie till Malung på ett kyrkoärende där Dalarnas museum är antikvarisk kontrollant (sådan man måste ha för att få ut sina bidragspengar för saker man gör). Ska bli väldans trevligt att få ut och åka lite, Malung med omnejd är delar av Dalarna som jag inte kan alls. Har ev. åkt igenom någon gång på väg mot Sälen, men inte ens den vägen tar vi egentligen dit då vi åker över Mora. Nej, så det ska bli skoj att se. Kommer att bli en heldag, lunch ute och hon jag ska åka med ville stanna på något bageri också. Hon jobbar sin sista vecka nämligen, så hon passar nog på att ta det lite lugnt vilket passar mig. Fast å andra sidan, min provisoriske handledare sa åt mig idag att jag skulle passa på att gå runt på museet ordentligt när jag nu var här. Så jag ska se om jag kan locka min syster ut på lunch på torsdag och kanske få med henne på en runda på museet också.


Kanada vann isdansen, det var skoj. USA tvåa, det var också jätteskoj. De två hade samma tränare, vilket ju var helfränt...

Av Jennie Penny - 21 februari 2010 13:18

Känner att jag är jätteglad för att jag åkte hem i torsdags istället för att vänta till helgen. Tycker synd om många av mina klassisar som säkerligen kommer att ha svåra problem att ta sig runt i Sverige idag. Ett par som ska till Stockholm, en som ska till Örebro, ett par tre stycken som ska ner till Skåne. Vi får se, håller dock tummarna för dem.


Praktiken startar i morgon. Jag är jättenervös...


Nu ska jag kika på film resten av eftermiddagen, Brothers Bloom först och sedan Changeling...

Av Jennie Penny - 20 februari 2010 14:27

Tanken var att jag skulle till Tällberg idag på Afternoon tea, men pratade med kompis K i går och hon hade svårt att ta sig dit, obyggd + helg = inga bussar. Så då skulle jag åka till Mora istället, men vaknar och läser världens varningsrapport i tidningen om att det är stugbytardag i Sälen, sportlov och dåligt väder på G. Tittar ut och det snöar och blåser som en tok, hör trafikrapporter på radion om singelolyckor. Så nej, det lockade verkligen inte att ge sig ut på vägarna. Inte när jag kört så hima lite på sistone.


Så jag stannar hemma med mamma och pappa som fått ställa in skidträning idag. Det är mysigt, jag tycker om mina föräldrar som himla mycket, vi skrattar så mycket, vi kramas, det är bara så mysigt. Så vi har sett på film nu på eftermiddagen, the Yes Man, och ska kika på OS och melodifestivalen i kväll. Det passar mig fint också. Får se om jag kan vara duktig nu och faktiskt ta igen lite plugg som jag ligger efter med.


Ska också se om jag kan börja med ett litet projekt...

Av Jennie Penny - 19 februari 2010 17:04

Var och hälsade på på Dalarnas Museum idag och fick träffa min handledare och en massa andra människor. Ett virrvarr av korridorer och trappor. Men det ska nog lösa sig, jag kommer nog hitta, tror och hoppas jag. Min handledare berättade så mycket, pratade om huset, om människorna som jobbar där, om projekt han jobbar med, projekt han tänker att jag kan hjälpa till med. Just nu lutar det åt att jag förutom att följa med på lite saker som han gör, får jobba med lite dokumentation av vissa byggnader uppe vid gruvan, men jag vill inte skriva min uppsats där, det tror jag inte. Det är byggnadshistoriska undersökningar de är på jakt efter och jag tycker de andra sakerna om timmerkultur som vi diskuterar låtit mycket roligare att skriva en uppsats om. Men vi får se, jag har tillåtit mig att dra på uppsatsämne ett tag till.


Men jag ska erkänna att jag känner mig skitskraj inför praktiken, det känns som om jag inte kan någonting. Jag tänker verkligen ge allt och försöka förstå, försöka ställa de rätta frågorna och lära mig. Men jisses ni, svårt svårt svårt och Dalarna har ett klimat för kulturvård som inte är det lättaste att jobba i. Kommuner som ser den äldre bebyggelsen som ett hinder, en länsstyrelse som viker ner sig för pengar... Hur tusan kan man vända en sådan bitter opinion till att få dem att förstå att äldre bebyggelse är en tillgång för och ger en mer levande och positiv känning i en ort?  


Annars då...


Jag drar hem till syster och sambo och kikar på hockey ikväll, det ska bli trevligt.


Tippade ju rätt igår på segrare i herrarnas skidskytte 20 km, gissade ju på att Emil eller Ole Einar skulle vinna, och Emil vann och Ole Einar kom tvåa! Har sett lite på konståkning nu på eftermiddagen, jag missade tyvärr på Adrian och Evans åk, men jag ska se om jag kan hitta dem på svtplay. Men Stephane hann jag på liksom den söte Japanen som kom trea. Kul måste jag säga att Evan fick vinna.


Har inte pluggat alls så mycket som jag borde, men nu såg jag att mamma har word på denna dator i varje fall, så heja det...


Är hungrig


Och trött.

Av Jennie Penny - 18 februari 2010 20:43

# ... tågen vill visst aldrig riktigt gå min väg när jag ska hem till eller från Göteborg. Idag var det 40 minuter sent redan från början, vilket i princip betydde att jag hade missat mina byten på en gång. Men det löste sig ganska så bra ändå, fick åka med ända till Stockholm och ta ett tåg därifrån till Falun, så jag slapp faktiskt ett byte. Skönt, för jag hade stor tung väska med mig. Men två timmar sen...


# ... Ole Einar Björndalen eller Emil Svendsen vinner herrarnas 20 km i skidskytte nu när Tora Berger vann damernas. (hoppas förstås på Sverige)


# ...snön är allt bra mycket finare här i Falun än i Göteborg, den är liksom vit och orörd här vid mamma och pappas hus. Plus att det tydligen ska snöa en massa i natt och i morgon.


# ... jag har börjat läsa en ny vampyrserie, House of Night serien, och läste ut den första boken idag och den slutade så himla spännande att jag köpte fortsättningen på Pocketshop på centralen i Stockholm.


# ... i morgon ska jag träffa min handledare på muséet och har ingen aning om hur han ser ut, kan bli spännande.


# Det kommer bli bra här i Dalarna nu de nästa 5 veckorna av mitt liv.   

Av Jennie Penny - 17 februari 2010 18:51

Nu åker jag hem från skolan och i morgon åker jag hem till Dalarna. Jisses så spännande det kommer att bli. Praktik på Dalarnas Museum. Eget kontor, jag har aldrig haft en egen arbetsplats förut, så långt ifrån min tidigare arbetsvärld. =) Satt och skrev klart på min CV nu så jag kan skicka ut den till lite muséer runt om i mitten (egentligen inte) Sverige.


Ååååååh, såg ni skidskyttet igår vilket strul det var. Stackars åkare, men ÅÅÅÅÅÅh var roligt det var att Björn Ferry gick och vann. Satt och log hemma, skrattade och kunde inte mycket annat än hoppa upp och ner i sängen (sittandes). Så roligt. Så oväntat. Det oväntade är alltid så skoj.


I natt börjar hockeyn för tre kronor. Kommer inte orka se det, men tummarna håller jag, hoppas på storspel av Bäckis, ja, hela laget förstås, men mitt Brynäshjärta klappar ju för bästaste Bäckis lite extra.


Nej, upp och värma mat och sedan drar jag hem till packning och städning. Usch, mår dåligt redan nu inför allt jag kommer glömma... Peppar peppar...

Av Jennie Penny - 16 februari 2010 16:04

Åh, så härligt det var att höra att Charlotte Kalla tog hem Sveriges första guld och medalj i OS igår. Vi befann oss på en pub vid Mariaplan och quizzet hade precis startat när quizz-mastern sa att hon grejade det. Så jippi!!! Quizzet gick i övrigt ganska så bra, hälften rätt ungefär, ingen storslam så, men jag kunde ovanligt många frågor. Jag älskar dessa pub-quiz, man lär sig en himlars massa. Är det ett Göteborgsfenomen? Här i stan finns de nämligen på var och varannan pub.


Idag har jag fått prata med min handledare på Dalarnas museum och det var en talfager människa, vi pratade i en halvtimme ungefär och jag kanske sa något 5 av dem minuterna. Men det var inte tröligt på något vis, han var oerhört intressant att lyssna på, kunde mycket, vilket man väl ska när man byggnadsantikvarie antar jag. Jag har fått tips på uppsatsämne samt uppgifter under praktiken. Det lutar åt timmerbyggnadskulturen kring Siljan i början av 1900-talet. Hela första kullen av semesterfirare som flydde storstaden. Fast det är så stort och gör mig orolig just nu för vad jag skulle kunna hjälpa till med där, för det känns som om mycket borde vara skrivet. Men uppsatsen kan också komma att bli att skriven om Kyrkbåtsbodar, som är mycket snävare och enklare att avgränsa, samt att det inte finns mycket skrivet om det, det blir en sorts historisk studie i såfall, från 1700-talet och framåt, för så gamla finns det. Eller det tredje som är modernismens timmerbyggande i villaområden i Dalarna. Jag har en massa att fundera på.


Vet ni förresten vad kyrkbåtar är? Jag namedroppade det som en allmän kunskap inför min lärare och hon frågade rakt ut "vad är det?" Jag blev lite förvånad, för mig är det en självklar sak att veta, men när jag ställde den till klasskompisar också så visste inte de heller. Så jag fick ge mig. (ni får läsa länken ovan om ni inte vet)

 

Idag är det fettisdag i varje fall och jag ska väl bege mig hemåt så jag hinner köpa mig en semla på kondis vid mig. Har tvättid idag. Ska börja packa. Hade faktiskt fått ett mail från hyresbolaget som skulle lugna om vägglössen, och de skrev att var jag orolig för om jag kanske hade dem så kunde jag be någon att komma och kika. Nu tror jag inte att jag har några, har inga tecken (peppar peppar). Så jag kan nog andas ut.


Annars då? Inte mycket. Har en massa att hinna med innan jag åker på torsdag. Vill hinna färdigt med förra kursen uppgifter, skriva denna veckas, men även skriva klart och kunna skriva ut min CV och skicka iväg. Det börjar bli lite bråttom med det å, halva februari har ju gått.

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards