Alla inlägg den 15 september 2011

Av Jennie Penny - 15 september 2011 18:40

Kloka ord från en kollega idag! =)


Oj ni, jag kämpar på och det tycks löna sig. Haft mitt första uppstartsmöte idag, gått igenom ett ganska litet ingrepp på en ovanlig byggnad. I princip som en räddningsaktion för att den ska hålla tills dess att de kan göra den stora upprustningen. Jag tror jag lät proffesionell. Kunde säga att "visst är det så att ni får bidragspengarna efter att ni betalat räkningarna" och "det stämmer att det är ovanligt att den här formen av byggnad är så välbevarad, det märker man om inte annat när jag läser i gamla rapporter, då handlar det oftast om folk som vill rekonstruera dem". Min handledare skämtade häromveckan om det här att folk ofta tror att det är vi som bestämmer om pengarna, men det har vi ju egentligen inte något att säga till om på museet och jag fick även påpeka detta idag. Visst, som antikvarisk medverkan kan vi ju fälla en restaurering om den inte gjorts på "rätt" sätt, men så mycket mer än så kan vi inte göra.


När man kan släppa sådana där oros moment så blir man hemskt trött, och det är jag idag. Jag känner mig nästan yrslig, spänningarna släpper. Entreprenören för det här uppdraget här ovan har ju också hand om Bondrumsgården som jag och handledar J var och kikade på i förra veckan. Han påpekade för mig innan han åkte iväg att taket var klart nu om jag ville köra förbi och kika, så det gjorde jag och jisses vad jag blir förälskad i detta takmaterial, det är så snyggt. Så här såg det ju ut då i förra veckan när vi var dit.   Idag såg det ut så här, uppiffat och skuret och ryggat och klart.   De här träbitarna kallas för ryggaträn och de ser till så att ryggningen - den  här halmen som täcker taknocken - sitter fast, så den inte blåser bort. Man kan ju tro att det skulle behövas mer än bara detta för att hålla det på plats, men faktum är att det inte gör det. De är så tunga de här träklossarna och ligger i princip löst på taket. Det enda som håller dem på plats så de inte hasar ner är den här pinnen som går rakt igenom dem där högst upp. Det här är gammalt sätt att göra detta på, i moderna fall vill de gärna lägga på ett hönsnät för att det ska blir "lite snyggare" kanter. Men jag vet inte jag, för perfekt är sjukt tråkigt på dessa byggnader.


I morgon drar jag till Lundakontoret igen och min kompis S som jobbar i Malmö på en konkurerande firma sa att hon skulle till arkivet där i morgon, så då får jag träffa henne. *stort leende*


Idag börjar förresten Elitserien i ishockey för älskade Brynäs! Så se till att piska lite stjärt i Linköping nu och kom hem med 3 fina poäng!!! HEJA BRYNÄS!!!

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards