Alla inlägg under november 2010

Av Jennie Penny - 28 november 2010 17:58

Jag har rätt bråda dagar. Det händer mycket och en del är kul och annat är måsten. Jag insåg det när jag var och hälsade på uppe i Glams förra söndagen att det var riktigt längesedan jag var på studiecirkeln och jag skäms lite, jag kan inte komma nästa vecka heller. På torsdag har jag skola (redovisning) och på fredag åker jag till Gävle för responsträffar, på lördagen far jag därifrån ner till Norrköping för att hälsa på Emsan och kommer inte hem förrän sent måndagkväll.


Denna vecka så har jag jobbat en dag bara (det blir lite mer nästa vecka) och haft campusträff på högskolan med Digitalt foto kursen. Har haft riktigt skojigt, lärt känna mina kurskamrater bättre (vi var så där lagomt många på träffen) och fått lära mig mer om fototekniker - framförallt med ljus. Hela fredagen hade vi stationer och tog foton med olika sorters ljussättning, porträttbilder och stileben. På denna station så skulle vi passa på att klä ut oss till våra alteregon (typ).   Och så fick vi testa att fota med olika bakgrund! 

På denna station skulle vi fota stileben. Min grupp fastnade för skyltdockan framförallt och så satte vi örhängen och peruk på henne.

På nästa station så var det porträttbilder som gällde när vi såg ut som oss själva. Denne kille är helt otroligt fotogenik. Tyckte mycket om bilderna på honom.   Denna bild tog killen ovan på mig. Jag går kämpa lite mer.


Idag var vi och åt julbord för första gången på många år. Vi valde självklart det ställe där vi åt julbord förr i tiden. På Björkans Pensionat i Enviken.

Björkans  Hela sällskapet på väg in - det vill säga mor, far, syster och hennes sambo/pojkvän/blivande make.  

Utsikt över sjön Björkan.  

 

Syster mumsar på.


Väl hemma igen så har vi druckit och provat på flera glöggsorter (ja, två i varje fall) - Chili/choklad och Safran, båda riktigt mumsiga. Nu tänkte jag och morsan kika på kanske världens bästa julfilm - Love Actually.

Av Jennie Penny - 24 november 2010 14:40

 

Den här boken läser jag just nu. På svenska heter den Gorlans Ruiner.


Glatt överaskad att den är så bra, trots att jag nog egentligen anade det. det är tydligen en av de mest utlånade bokserierna på biblioteken och en bok som tilltalar både yngre och äldre läsare och det kan jag förstå. Jag köpte den första delen i USA, som vanligt så läser jag ju hellre en bok som är skriven på Engelska på just Engelska. Fast ska erkänna att det nog tog mig en 20 sidor innan jag kom in i Engelskan igen efter att ha läst de senaste 4 böckerna på svenska.


En liten nackdel med boken, om jag ska leta efter en, är dock det här som vi känner igen från många böcker där handlingen kretsar kring flera olikas historier - att en av historierna är mer intressant än den andra. I mitt fall så känner jag mer för riddar-lärlingen Horace än ranger-lärlingen Will just nu (som jag antar är lite av huvudkaraktären, fast jag kan tänka mig att Horace har en viktig roll med). Det är nog mest för att man verkligen mår dåligt tillsammans med Horace, man kan liksom inte klanra att han är arg och beter sig dåligt. Will har fått en bra plats. Jag tycker det är lite kul hur jag föreställer mig dessa karaktärer bildligt - jag menar Horace är ju Prins Arthur i Merlin (Bradley James, fast med en annan mun och väldigt mycket mer tillbakadragen och osäker i sin framhållning) liksom Will är Merlin, eller ja, till utseende, för några magiska krafter har jag inte sett till i den här boken, bara otäcka väsen.


Nej, ville väl mest tipsa om denna bok! Så nu vet ni...

Av Jennie Penny - 23 november 2010 15:15

Jag fick bilderna idag och de blev riktigt bra. En speciell känsla att ha de där bilderna på "papper", mycket roligare.


Annars är det en riktig skitdag. Jag vaknade klockan sju och blev inte inkallad för jobb, låg kvar i sängen och läste ut den rätt sega Män som hatar kvinnor och slog sedan på datorn. Det första jag får läsa är att jag inte fått ett jobb jag sökt - ja, jag är inte förvånad för jag står mig inte i galringen av dessa tjänster, men det hade varit förbaskat trevligt att få komma på en intervju någon gång. Sedan hade jag läst fel på en hyresannons som var intressant - en tvåa i övre Norslund - och trott att det var en torget lägenhet, men det visade sig vara en direkten, så den var borta nu på morgonen när jag skulle lämna intresse. Jag ska väl inte vara så feg och vänta. Jag har sedan skitstarten fått ännu ett avslag på tjänst - också en jag inte förväntade mig att få, men ändå. Det gör ont att få saker bekräftade för sig...


Jag har rensat lite i kartonger här hemma, flyttkartonger. Packat om, rensat bort lite, kastat. Det finns bra mycket mer att kasta och skänka bort, bara jag orkade. Men det fick räcka.


Jag började en ny bok idag som heter the Ruins of Gorlan och är en fantasy-serie. Har bara knappt läst ett kapitel, men det verkar vara en mysig saga. Har hört mycket gott om den, att den ska vara riktigt bra både för unga och äldre läsare - så jag tror mycket på den.


Nej, den här dagen går inte till historien i mitt liv i varje fall.


Av Jennie Penny - 22 november 2010 17:14

På torsdag och fredag är det dags för den andra campus-träffen i Falun på Digitalt foto kursen och tills dess har vi fått en uppgift. Vi fick välja ett tema - antingen linjer, detaljer eller speglingar - och sedan välja 3-5 bilder som ska berätta ett sorts sammanhang eller historia. Eftersom jag åkte till Amerika så ville jag gärna välja motiv som var typiskt Amerikanska, alternativt min bild av Amerika. Nu valde jag temat speglingar, men under min handledning i förra veckan så gjorde min lärare mig uppmärksam på att jag likagärna hade kunnat välja linjer som tema, för jag tog bilder på skyskrapor. Jag undrar lite vad ni tycker om nedanstående bilder? Det är dessa jag ska visa på träffen, jag har jobbat med dem i photoshop, rätat upp, gjort dem ljusare/mörkare. Den andra frågan är om ni har något bra förslag på i vilken ordning de kan ligga för att det ska få bästa flow?


Alla bilderna är tagna i Downtown Denver.

1. 2.  3.  4.


Bilderna ska redovisas utskrivna, så jag beställt ut bilderna med en svart ram utomkring, jag hoppas att det ska funka bra.  

Av Jennie Penny - 22 november 2010 16:49

För en vecka sedan lite drygt läste jag ett inlägg som min gamla gymnasiekompis skrev på sin blogg. Hon jobbar som timmis i barnomsorgen precis som jag och retade sig rejält på att genusfrågorna var så gömda/glömda på många av de ställen hon hamnade på. Flickor knuffades mot spisar, sattes mellan pojkar så de skulle lugna ner sig och pojkar läts springas fritt - för de är ju pojkar. Ja, ni har väl kanske hört debatten.


Läs gärna hennes inlägg här: http://annalovesme.blogspot.com/2010/11/arg.html


På de dagis jag jobbar så har i princip alla i personalen fått gå utbildningen "På lika villkor" där dessa genusfrågor tas upp. Jag tycker att det fungerar jättebra på de flesta förskolorna jag har varit, visst finns det de där "äldre" lärarna som fortfarande kör på rutin och vill hjälpa alla pojkar att klä sig trots att de kan själva, men i det stora hela så tycker jag att det fungerar bra. Däremot får de anställda ta fighten med föräldrarna oftare och oftare. Det handlar till exempel om att de större och mindre barnen inte klär på sig på samma ställe, för att platserna inte räcker till. I de som jobbars ögon så är de äldre jätteduktiga och kan klä sig själv - att de kan det är det ingen tvekan om, för det får de göra på denna avdelning - men två gånger har föräldrar blivit skitsura på att syskonpar delat på sig, att de hänger på olika ställen. De menar på att de stora måste ha hjälp med påklädning likasom de små. Lärarna har då sagt det lite skämtsamt "att då är det väl dags att de lär sig att klä på sig själva då!"


Jag vet att jag själv kämpar en hel del med detta med att se barn som barn hela tiden och inte som flickor och pojkar. Men eftersom jag är otroligt intresserad så lyssnar jag när syster berättar om vad de lär sig i skolan (hon pluggar till förskolelärare) och jag har lärt mig mycket. Jag är stenhård med att alla som är låt oss säga tre år och äldre får klä på sig själva, jag har tålamod och det får ta den tid det tar. Därför är det så otroligt skönt att vara på dessa förskolor där tempot är lungt och barnen har lärt sig in i rutinerna från början att alla kan göra allt. Det min gamla klasskompis skriver om att bara tjejer skickas på att pärla, att det inte passar killar, stämmer INTE in på de förskolor där jag jobbar. Faktum är att pojkarna tycks vara mer pigga på att plocka fram sina vävar och pärlplattor än vad flickorna är. Jag satt i dag med två flickor och lekte med mekaniker-saker: alltså skruvar, mejslar, muttrar. Hade hur roligt som helst. Innan hade jag suttit och spelat Bamse-memory med två pojkar. På avdelningen lekte en flicka och pojke med järnvägen och de byggde ut den så den hamnade i lunchrummet, vilket inte förbjöds, leken stördes inte och barnen var såååå glada!!! Jag ÄLSKAR verkligen den här avdelningen för att den är så fri, för att barnen ses på som individer. Det sätts inga regler som förbjuder lek i vissa områden och disciplin körs på sunt förnuft.


Enligt syster så hade idealet varit att inga bestämda mattider skulle finnas heller, att barn som leker inte ska störas utan själva välja när de vill äta. Detta funkar ju sällan i praktiken utan är än så länge en utopi, men visst vore det lite fränt...


Av Jennie Penny - 21 november 2010 18:21

När jag satt på tåget hem ifrån Arlanda och försökte hålla tårarna borta så insåg jag att jag måste göra något åt det här. Bestämde mig för att börja med att hoppa av skrivkursen. Den har inte varit som jag hoppats, plus att den tar för mycket av min tid. Jag tänker vara med på den första kritikträffen som är den första helgen i Gävle, mest för att det kan vara kul att höra vad de tror om min berättarförmåga liksom vad de tror om berättelsen. Men sedan kommer jag tacka för mig. För tillfället känns det viktigare att hitta tillbaka till kreativitet och glädje, samt att se till så att min uppsats blir färdig.


Appropå den här skrivkursen nu då. Jag var till Gävle igår på campusträff, inte för själva skrivmomentet, utan för de här andra sakerna som vi ska göra samtidigt (min första motsättning). Jag tyckte redan på den första träffen att det kändes odiciplinerat och nästan fånigt. När en människa måste svara på alla frågor, hela tiden, vare sig hon kan eller inte, övertolka, undertolka, dra ut på sina tankar, förvränga vad det är diskussionen började som. Jag höll på att storkna, kunde inte sitta tyst och påpekade detta vid tillfällen att det var inte det där som hela den filosofin menade heller. Läraren kan inte ha lyssnat på hälften av det som sades, han satt mest och fixade med sin dator, skyllde på den andra läraren (som är bra) att böckerna som vi läst var mindre bra och då när jag eller någon annan som var trött på dumma argument sa något och han insåg att den här diskussionen kanske gått lite långt. Nej, mot slutet satt jag och skakade, ville bara gå och jag märkte på flera att de suckade tungt när den här människan som skulle svara på allt, sa något igen. Det är inte ok tycker jag att ett seminarium på högskolenivå får statusen av ett skvallerparty.


Veckan som kommer kan både bli fullspäckad eller inte alls, beronde på hur det blir med jobb. Är inte bokad i dagsläget. Onsdag ska jag på hockey: Falun - Ore (där vi håller på Ore), Torsdag - fredag har jag campusträff i Falun på fotokursen och på söndag ska vi käka julbord för första gången på måååååååånga år. Ska bli alldeles underbart skoj. Säkerligen många minnen.

Av Jennie Penny - 13 november 2010 02:46

Min nästan utan tvekan favorit affär i USA är the Container Store. Det är en butik jag gärna skulle se öppnas i Sverige. Jag tror visserligen att det finns butiker med ungefär samma concept i Sverige, men det är ju liksom inte Container Store. Jag älskar att vandra omkring därinne och titta på alla roliga förvaringsförslag de har. Skulle kunna handla upp mig på så mycket, men kan ju liksom inte. Containers, eller lådor och boxar och sådant är ju inte det bästa att packa med sig när man får ha en väska med sig hem och den får väga 23 kilo. Men kika in hemsidan, är det inte drömmen...


Jag tog några bilder där inne idag medan jag väntade på svägerskan.

   


Well, I Love it!!!


Har annars haft en väldigt trevlig eftermiddag med svägerskan. Vi pratar mycket, har många samma värderingar och syn på samhället och det gillar jag. Idag har vi diskuterat feminism och hur vi ser på det. Jag tycker det är så spännande att USA kan tyckas till ytan vara ett land som har sämre jämställdhet än Sverige, men jag tvekar faktiskt att det är så. I Amerika skulle man till exempel aldrig tänka tanken att kvotera in kvinnor i styrelser och på arbetsplatser som är sämre kvalificerade än män i samma position. Jag vet inte om ni vet detta om mig, jag kallar mig själv en feminist och är stolt över det, jag kanske tolkar min egen feminism helt olika än andra som är feminister (till exempel är jag den sortens feminist som tycker kvinnor ska vara kvinnor och män vara män, men jag vill ju att rättigheterna ska vara desamma och att man inte ska dömmas att inte kunna något pågrund av sitt kön), för mig känns det självklart att alla borde vara det, men jag är helt emot och förstår inte kvotering, samt att vissa partier tror att lagar ska förbättra jämställdhet. Jag tycker att sådana saker är "common sense" - alltså sunt förnuft, det ska inte behövas lagar.


Att prata med detta med svägerskan har varit jätteintressant, för vi ser på det lite olika, men det bästa av allt är att vi förstår varandra. Hon är inte alls lika strikt mot de här traditionellt väldigt typiska manliga och kvinliga som jag kan vara ibland, men det vi har gemensamt är att vi gillar de "tuffa tjejerna" de där som fightas tebaks. Den tuffa prinsessan - har hon kallats idag, och det kan jag gå med på. Så länge de inte låter sig trampas på.


Svägerskan tror i övrigt att jag skulle passa väldigt bra i USA. Jag tror faktiskt det också, men gillar ju Sverige så himlars mycket också. Men skulle rätt jobb och rätt möjlighet dyka upp - varför inte?


Nu ska vi ut och käka på pubben i området. Ta oss lite fredagsdrinkar...=)

Av Jennie Penny - 9 november 2010 17:32

The Rocky Mountains.

Snygga brorsan och sötaste frugan!

Salladslunch. Försöker ff förstå det här att nästan alla matställen har unlimited reefills. Det är liksom obligatoriskt att fylla på sin dricka innan du åker hem och ta den med dig. Wow, skulle man nog bli hängd för i Sverige.

På vandring. Bilturen till denna park fick det att bubbla i mina öron, så högt upp är vi. Oerhört vackert dock med dessa snöklädda berg.  Ruinromantik!  Vilda Västern!!!

NHL hockey-match mellan Colorado Avalanche och Dallas Stars.

Stora Pepsi Arena.

Välkänt namn på var och varannan tröja!

Var riktigt skojigt och pricken på i'et var att Colorado piskade skiten ur Dallas och vann med 5-0. Då spelar det inte så stor roll att Dallas har den bästa svensken i NHL just nu i Loui Eriksson.

Jag och brorsan utanför Pepsi arena efter matchen.

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards