Alla inlägg under juli 2011

Av Jennie Penny - 6 juli 2011 18:29

Jag skrattade lite när jag såg mig själv i spegeln idag och inser att frisyren jag nu har är rätt lik en frisyr jag hade när jag var typ 3-4 år gammal. Jag letade reda på en gammal bild och tog en bild nu för att visa på detta.

Jag idag!  Jag för 27 år sedan kanske...


Jag hade en rätt produktiv dag igår. Det var ju första dagen på över en vecka som jag var ledig så jag hade bokat in klipptid hos bästaste Rebecka och så skulle jag och mamsen (och pappa) till Borlänge för att om möjligt hitta en klänning till Bröllopet. Jisses, det är snart knappt en vecka kvar. Men i Borlänge centrum var det smått omöjligt att hitta något. Vi kan iofs ha gått förbi bra butiker, fick jag reda på sedan i efterhand, men vi var ju på jakt efter en särskild butik, men tyvärr var det så utplockat där att inget fanns. Jag provade en klänning, stlk large, men som inte gick att dra igen dragkedjan på, kul! Så vi åkte till Kupolen - detta skittråkiga köpcentra som jag redan från början anade inte skulle ha något. Nej, någon festklänning hittade jag inte där, men däremot hittade jag och köpte en annan klänning jag hade kikat på förut på Åhlens som nu var på rea.

Jag tycker den är så sjukt snygg.


Vi var förbi på Emmaus innan vi åkte hem och även Coop, men inget kul av värde där heller. Så när jag kom tillbaka hem så bestämde jag för att försöka ännu en gång på stan här i Falun och faktiskt, på den andra butiken jag gick in i så hittade jag en klänning som jag kunde tänka mig att bära. Det är inte den perfekta klänningen, jag är rädd för att den kan bli varm om det blir varmt på bröllopsdagen, men det jag vet säkert med den är att jag kommer att trivas i den och när jag trivs då kommer jag att ha roligt också. Så här såg den ut. Vad tror ni? Och hur ska jag accesoara den? Jag kommer troligtsvis ha svarta leggings under (känner mig mer bekväm då) och ett par svarta skor, men smycken och sådant till exempel? Hur ska jag tänka?   

Av Jennie Penny - 6 juli 2011 14:49

Första stopp på den lilla färden var Gamla Staberg och deras barockträdgård.  Andra stopp Sveden och framförallt Linnés bröllopsstuga, men det var lite kul att se stallet igen som Helena mer än en gång tog med mig till under vår tonårstid.   Fönstrena i Linnés bröllopsstuga.   En bild från trädgården.   Stugan, som jag hade hört skulle vara en parstuga, men den är i mina ögon för bred för det, den är två stockar bred, men jag har ju feltolkat parstugor förut där jag trott att de måste ha två skorsstenar för att få kallas det, men där det bara funnits en och ändå kallats parstuga.   Sista stoppet var i Sundborn på Stora Hyttnäs. För er som inte vet så heter ju Carl Larsson gården egentligen Lilla Hyttnäs, så denna gården ligger precis bredvid och har en mer tidstypisk inredning än C.L gården.  Utsikt från ett av fönstren.   Gamla kläder.  Ute i skogen vid Stora Hyttnäs så fanns en konstinstallation med en massa pianon som stämde om sig lite då och då.   Stora Hyttnäs!!! 

Av Jennie Penny - 6 juli 2011 14:12

Min andra lediga dag och jag känner mig inte så där himlars pigg. Var på bättre humör igår, men jag ska försöka ta tag i den här dagen också. Från och med i möra så väntar fyra dagars jobb igen. På vädret ser det ut som om det ska regna i helgen och det brukar betyda att det blir mycket folk vid gruvan.


Jag plockar och fixar lite här hemma. Ett matbord som man borde kunna sitta vid är så fyllt med en massa saker att det inte alls går att sitta där och det ska ändras på. Lika så har jag så otroligt mycket med papper som ligger och skräpar överallt. Det är verkligen här det kommer in det där faktumet att jag inte har någon arbetsplats. Hade jag haft det så hade allt sådan här hamnat där, där skulle de ha sin plats.


För att muntra upp mig i det här evinnerliga plockandet så har jag lyssnat igen mig lite på sommar i P1. Jag är ingen aktiv lyssnare av det här programmet, har nog i princip aldrig lyssnat på det i realtid, men självklart har jag hört det. Nu idag tog jag tag i det och lyssnade först och främst på Göran Gudmundson - byggnadsvårdaren, och det var lite småskoj. Många igenkänningsfaktorer och mycket som fick mig att fundera till. Som ni vet så tänker jag ju för mycket. Så mycket han sa om det som handlar om att "förstå kulturer" stämmer så jäkla bra och fick mig osökt att tänka på det här med integration och invandringspolitik, och det var kanske inte meningen. Men det gör mig också himla förvirrad, å ena sidan tycker jag på ett sätt, men å andra sidan på ett annat.


Det gjorde ju liksom inte saken bättre att jag sedan lyssnade på Jason Diakités sommarprogram och fick höra honom berätta om sina identitetskriser och depressioner. Jisses vilken nytt ljus jag ser honom i nu, visst jag har älskat att lyssna på honom i Radiohjälpen, men det här programmet förklarade så mycket om varför han är så intresserad av så mycket som han är och varför han har så mycket bra tankar och funderingar om mycket. En sort självdestruktivitet som jag själv känner igen mig i. För jag tänker ju för mycket


Karmakontot av herr Timbuktu kan faktiskt vara en av de bästa låtarna som finns, älskar den mer för varje gång jag hör den, den är så snygg.

Av Jennie Penny - 4 juli 2011 22:08

Idag är en sådan där dag när jag inte skulle tacka nej om denne man friade...

(det vet jag iofs en del andra som inte heller skulle tacka nej till)


Åh, jag har så knäppa dagdrömmar ibland, men jag gillar dem också, de ger mig hopp!


Det kommer och går lite, den där drömmen om att få byta ut älskade Sverige mot älskade Storbritannien för ett tag. Att få testa hur det är att bo där, att jobba där. Jag börjar känna mer och mer och särskilt nu när jag blir äldre och äldre att jag tror att jag kommer ångra mig nå otroligt om jag inte vågade prova. Dock har ju tidigare erfarenheter lärt mig att denna gång så vill jag i så fall ha ett jobb innan jag åker och jag vill bo i en egen lägenhet/alternativt med rumskompisar, men inte på på jobbet så att säga. Helst skulle ju drömmen få vara att jobba med det jag utbildat mig till i Storbritannien, för det var ju en resa dit som fick mig att hitta och söka den utbildningen.


Ni har inga kontakter heller? Någon som skulle kunna hjälpa till? Till hösten låter bra. September typ! Jag kan åka...

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards