Alla inlägg under november 2009

Av Jennie Penny - 30 november 2009 17:51

Jag har varit så trött idag.


Orkar inte med någonting sådana dagar. Jag sa det rakt ut till en av de här "värvarna" på stan (världsnaturfonden i dag faktiskt). "Nej, jag ORKAR inte".Gav han sig? Icke. Så jag försökte igen. "Men jag säger ju ALLTID samma sak till er ändå, jag har inte råd, jag är fattig student, jag ordnar det där sen, om ett år eller så". Och då fattade han att det var lika bra att inte tjata.


På spårvagnen hem, som nästan var knökfull redan halv fyra, så satte jag mig ner på en av de trångare "mittemot" platserna och lyckades hamna vid en sådan här hurtigbrutta som bara fick lov att ringa upp en vän när hon satt sig och absolut inte kunde prata tyst i telefon. ALLA, jag menar verkligen hela mittenvagnen tittade på henne när hon började prata med sin vän i luren.


"HEEEEEEEEEEEEEJ, DUUUUU JAG GLÖMDE JU SÄGA HEJ DÅ. FÖRLÅT. ÅH JAG FICK SÅDAN HUVUDVÄRK. MEN TVÅ ALVEDON OCH VATTEN OCH SÅ FIXAR DET SIG. HA HA HA HA HA. ÅH DET ÄR SÅ MYSIGT MED JULEN, JAG ÄLSKAR ATT VANDRA I GÖTEBORG NÄR DET ÄR JUL OCH TITTA PÅ MÄNNISKOR. JAAAAAA, MEN DET ÄR KLART DU SKA GÖRA DET. BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA."


Skojar inte när jag säger att jag fick lock i öronen.


Undrar om jag är lite bitter idag?


Gick och la mig alldeles för sent för att vara en dag före skoldag. Men jag lyckades ju hitta en fungerade streaming på senaste Spooks avsnittet (det var spännande, ett antal mord och nu nästa avsnitt kan ju bli riktigt bra). Så att försöka att få ihop vad vår lärare pratade om idag var inte det lättaste. Vi har haft en sådan bra lärare i fyra veckor nu som varit jätteinspirerande och det var en jättekontrast att gå tillbaka till den gamla pladderkvarnen igen. Hur jag än försökte idag så lyckades jag inte hitta något hoppfullt i det han snackade om. Det vill säga framtiden. Nu är det tre läsdagar tills tentan på fredag. Hur det kommer gå kan man bara spekulera i.


Blir en tidig kväll idag. I morgon ska jag ringa till länsmuséet Dalarna och se om jag får lösa detta med praktik och kanske uppsatsämne också, det skulle sitta jättefint. Så håll tummarna...

Av Jennie Penny - 29 november 2009 17:16

Jag och Emsan drog iväg idag, för vädret var faktiskt alldeles förträffligt kanon. Lite småkyligt, solsken. Tog spårvagnen till Mölndals Central och så en buss därifrån upp till Gunnebo.


Marknaden var inte särskilt stort alls, men lite småmysigt. Marknaden var förlagd under tak för det mesta, i de uthus som fanns och även i källaren på slottet fanns det saker. Men det var liksom inget att handla egentligen. Lite dyr kola köpte jag, som förvisso var riktigt god, men annars hade jag inte råd. Kan inte köpa silver halsband hur vackra de än var, när de kostade från 600 kr. Tomtar och hantverk och sådant är skoj, men också inte aktuellt att köpa när jag bor som jag gör, lever ett liv som fattig student. Det får bli till nästa del av mitt liv.


Så jag och Ems passade på att gå rundvisning på slottet. Vi har ju fått visning förut med skolan, när vi fick se rum som inte var öppnade för allmänheten och även gå upp på vinden då. Så vi kände väl mest att det skulle vara kul att gå den historiska vandringen också och jo, den är väldigt bra, guiden var riktigt bra, men ännu en gång - 1700-talets livsstil lockar inte mina fantasier alls, det är ungefär nada inspirerande att lyssna på om detta överklass liv. Det är en tragisk historia om familjen Hall egentligen... Vi fick i varje fall reda på att de sista ägarna av huset som bodde där testamenterat det till Mölndals kommun och på något sätt gör det att den här fullständiga stilrestaureringen de håller på med där känns lite mer acceptabel. Vi tycker egentligen att det är ganska så rejält synd att de städat bort en 1800-tals möblering till förmån för denna "påhittade".


Några bilder från idag...

Slottet (eller den Palladianska villan som vi arkitekturnördar skulle kalla det) från baksidan och trädgården.

Man kunde åka på tur med häst och vagn om man ville...

Eller vandra i gårdstomtarnas värld, som var lite småsött...

           


Grämmer mig fortfarande för att jag missade Tjolöholm, och det var bara mitt fel, men jag och Ems sa att vi går på Liseberg någon dag efter skolan när vädret är fint...

Av Jennie Penny - 28 november 2009 16:00

Whoo, inte har jag tagit tag i böckerna som ligger bredvid ännu, men jag tänkte nu. Jag ska värma lite glögg, ta fram lite pepparkakor och så börja skriva på instuderingsfrågorna. Jag vet inte, kan ha varit för att jag satte klockan i morse och kom upp i tid, men jag är nog inte riktigt mig själv idag. Skallen full av tankar och funderingar. Jag kunde inte ens finna nöje i att läsa Marian Keyes boken, vilket jag brukar. Eller så är det så att den faktiskt inte är särskilt bra, jag fundrar på det. Det är så otroligt många karaktärer med i den och jag känner nyfikenhet på kanske två av dem. Jag vi får se.


Har fotboll på teven, de visar ju tipsextra med Engelsk fotboll på ettan, en gammal klassiker. Men Man City - Hull kanske inte var den mest exalterande matchen.


Lägger förresten upp min favoritlåt för tillfället, troligtvis för den matchar mitt humör...hörde denna på CMA awards förra veckan...så fin...

Av Jennie Penny - 27 november 2009 17:02

Det är helt otroligt hur roligt det är att lyssna på och diskutera Bygglov, något jag inte har någon som helst ambition att vilja jobba som sedan. Men det här med vad som kan gå fel på grund av bristande underlag eller intresse från bygglovshandläggarna och vad som kan gå rätt, är hur skoj som helst. Vi får ju en hel del insyn i stadsplaneringen i Göteborg i vår utbildning. Till exempel fick vi idag veta att de lite smått börjat riva ut inne i posthuset - som ju ska bli hotell efter att ha stått tomt så länge. Men ännu finns inget bygglov. Nej, det är skoj. Men jag vill jobba med underlag, inventeringar och vara antikvarisk kompetens i renoveringar och restaureringar - det vill säga sådant där som alla privata byggnadsantikvarier tycks jobba med, så med tiden blir det säkert en egen firma för denna fröken, förhoppningsvis tillsammans med ett par gamla klasskamrater.


Annars då? Fredag eftermiddag, helg, men helgen kommer att gå till tentapluggande, tenta nästa fredag, en svår en om lagar och förordningar och våra ingångar i dessa. Förutom tentapluggande så tänkte jag ta en tur till ICA Maxi i morgon på förmiddagen och på söndag om vädret tillåter (bäst att skriva så när man bor i Göteborg) blir det Gunnebo julmarknad.


Jag slank in på Hemmakväll butiken nu när jag kom från stan, hade ju sett en kostymfilm där som de sålde billigt. Filmatiseringen av Elisabeth "North & South" Gaskells roman Wives and Daughters. Jag kikade lite på den i går på youtube och den verkade väldigt mysig, lågmäld och vacker och med väldigt sympatiska vänliga människor (ja, andra sorter också förstås, men jag reagerade på att huvudpersonerna var så älskvärda). Så jag bestämde mig för att köpa den filmen. Så jag gick dit, hämtade filmen, gick för att betala och kassörskan tittade på mig igenkännande och sa "du köper ganska mycket sådana här kostymfilmer va?"

- Jo, det gör jag, men jag läser till byggnadsantikvarie och älskar ju gamla hus och hur människor levde och bodde, historia är verkligen mitt hjärteintresse, förklarade jag.

Kassörskan log och förklarade att även hon älskade kostymfilmer och frågade om jag sett Lost in Austen. - Självklart, svarade jag.

Det roliga med denna historia är att jag faktiskt haft en liknande konversation med henne förut, men spela roll. Kostymfilmsälskade människor kan man inte få nog av.


Så nu ska jag spendera kvällen med Wives and Daughters, cheezeballs och glögg. Ska blir roligt att se hur kombinationen fungerar!!! =)


Så vad gör ni i helgen? (jag förutom lyckliga Glada då som åker till London, lyllosen)

Av Jennie Penny - 26 november 2009 13:57

  

Snyggaste bilden på länge, min syster i Denver utanför Art Museum, gissar jag. Diggar den rå mycket....


Vill ni vet något som kan bli jätteskoj? Jag frågade Emsan idag om vi inte skulle ta en resa ihop eftersom det inte blir något England på praktiken och hon ville det jättegärna. Och utan längre betänketid så sa vi båda LONDON!!!! Så nu ska vi då försöka hitta en bra tid att åka och så fixar vi det. Blir nog fram i vår, efter praktiken. Ååååh, vad skoj i så fall. Jag behöver min dos Storbritannien!!!!

Av Jennie Penny - 26 november 2009 12:06

Är i skolan och får min dator omhändertagen av klassis Johan. Hoppas hoppas hoppas att det löser sig utan att jag måste omformatera det hela, det skulle kännas bra jobbigt med tanke på att jag inte kan mitt lösen till Spotify och sådant där tjafs. Men men, det kommer behövas inom en snart ändå...


Skoluppgiften har gått lite hett till idag, stress för tentan börjar dyka upp och ilska över att schemat överaskar tycks vara de stora. Klart jag är stressad för det med, men jag vill inte låta det gå ut över andra.


Shit alltså, det är torsdag redan, vart tusan tog veckan vägen? Hur ser vädret ut i helgen? Jag fundrar allvarligt på en tur till Gunnebo då en av dagarna, för att få lite julmarknad när jag är så dum så att jag missade Tjolöholm. Men inte om det regnar och blåser...sugiga Göteborgs vinterväder.  


Nej, dags för lunch snart, ska köpa sushi idag, veckans!!!

Av Jennie Penny - 24 november 2009 13:08

Sitter på bibblan i Gamlestaden och kikar datorn. Har skickat lite mail och passar på att skriva lite här också, jag tror inte jag slår på datorn hemma nämligen. Ska höra med klassis om han vill hjälpa mig om jag tar med datorn till skolan på torsdag eller i morgon, att rensa och ladda ner det här programmet som de pratar om, som jag blev tipsad om i går och som jag inte minns vad det heter. I morgon får jag CSN i varje fall och de första köpen blir ett nytt virusprogram och så ska jag boka tid till frissan, det är en stor boll på huvudet nu känns det som. Hur kan en människa ha så mycket hår? I don't get it...


Handlade om komplett dissning från en viss person igår och jag bara skrattar. Har tröttnat nu och orkar inte. Möter dock människan på de lustigaste ställen hela tiden, men ICKE. Nu får det vara nog...


Detta kan för övrigt vara ett av mina absoluta favorithus i hela världen, nej har inte sett det på riktigt, men en väldigt bra anledning för mig att ta mig iväg till Prag någon jäkla gång! Jag borde ju passa på när jag faktiskt kan få en guide där, och jag gillar ju Tjeckien, de har söta killar där. 

Av Jennie Penny - 23 november 2009 14:32

För att jag inte skriver så mycket nu för tiden, jag är ju lite rädd för min dator hemma, men det ska ändras.


Är i skolan, har roliga lektioner med en superlärare...som egentligen inte är lärare...

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards