Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

En årslista!

Av Jennie Penny - 7 januari 2012 17:31

Så här en vecka in på nya året...


Syrran sa – jag ska ta den där listan av Sandra, den var skoj!
Så jag tänkte, jag tar den också! Sådant här är skoj, och så får man ju en liten överblick över allt man faktiskt ställt till med det här året!!!

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag ställde mig framför stora grupper av besökare och berättade om en gruva med en över 1300 årig historia – på både Engelska och Svenska. Ni anar inte vad det jobbet har gett mig mycket och jag själv har inte heller riktigt fattat det förrän jag inser att jag inte är nervös att prata inför folk längre, eller att jag inte skakar på höga klätterställningar längre eller känner svindel. Jag flyttade till Skåne och började jobba som byggnadsantikvarie – har aldrig bott i Skåne förut och aldrig jobbat som byggnadsantikvarie, det som jag faktiskt utbildade mig till. Vad har jag mer gjort som jag aldrig gjort förut? Sovit en natt på hotell i Köpenhamn, varit på Countryklubb i USA (roligt, men hade nog varit skojigare med lite livemusik)

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag ger inga svåröverkomliga nyårslöften. Enkla som att jag ska åka utomlands minst en gång och att jag ska läsa minst 12 böcker – vilket jag brukar öka om jag ser att det går lätt att läsa de där 12 böckerna (vilket det gjort i år, har nog läst 22 stycken).

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, öh, eller brorsan och hans fru blev ju det. Och just det, äldsta barndomskompisen Tea och hennes Magnus fick ju tvillingarna, men dem har jag inte träffat.

Vilka länder besökte du?
Danmark (Köpenhamn) och USA (Florida – Orlando, Boca Raton och Frostproof).
 

Köpenhamn

 

Vinter i Florida


Är det något du saknat år 2011 som du vill ha 2012?
En kille, en pojkvän, en man, en själsfrände!

Vilka datum från 2011 kommer du alltid att minnas?
16 juli när älskade lillasyster Emelie gifte sig med sin Olle och den 27 september när min oerhört älskade brorsdotter Cecilia föddes. Jag kommer heller inte glömma den 15 augusti eftersom det var då, dagen efter min födelsedag som jag blev erbjuden jobbet i Kristianstad.

   

Vad var din största framgång 2011?
Att jag efter enträget sökande av andra jobb (än inom vård och omsorg) faktiskt fick både ett och två jobb som jag inte haft förut. Först som guide i Falu Gruva och sedan som byggnadsantikvarie på Regionmuseet i Kristianstad. Att jobbet i Skåne blev förlängt är också en stor framgång för undertecknad. Men den största framgången är nog egentligen att jag vågade bryta upp från det trygga och säkra och ta steget att söka andra jobb.

Största misstaget?
Jag vet inte, att jag inte bad om att få bli ”Gregs” vän kanske... ;-)

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Försöker minnas, men nej, tror inte det! Förkyld har jag nog varit i vintras. Nej, men just det, var ju faktiskt sjuk i somras och hade feber och allt ju. Det blev nog för mycket där ett tag med den kalla gruvan och den varma sommaren och 8 dagars jobb i sträck!

Bästa köpet?
Flygbiljetten till Amerika tror jag, ångrade inte att jag köpte den en sekund. Sen njuter ju jag av småsaker känner jag. Som att jag köpte den där filmen, eller den där boken! =)

Vad spenderade du mest pengar på?
Hyra, trist, men det är så! Har betalat dubbel i flera månader i sträck nu…

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Den där dagen den 27 september vid lunchtid när min bror ringde och sa - ”Jag har fått en dotter!!!”

Vilka sånger kommer alltid påminna dig om 2011?
Society med Eddie Vedder, för att filmen In to the Wild är så fantastisk och för att låten är helt fantastisk och för att den här versionen är lite kul.

Crazy Nights med Kiss på grund av att den spelades på bröllopet och precis alla rockande kompisar till Olle sprang fram och skulle lyssna. Den är skitbra, varför har man inte upptäckt den förr?



Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med andra år?
Både och. Gladare för att det här med jobb löst sig så bra, men ledsnare för att en del av mig fortfarande är så otillfredsställd. Jag vet vem jag är, vad jag tycker och inte tycker, jag har ett bra jobb och en familj som jag älskar och som älskar mig tillbaka. Men jag vill ha mer, jag vill ha en man, jag vill ha barn, jag vill ha hus, jag vill…men jag tvivlar på att det kommer hända, jag uppriktigt tvivlar på det…

Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat. Jag har svårt att hitta disciplinen till det, trots att jag vill. Jag hade också önskat att jag skrivit mer på min uppsats så jag får den färdig, men det ska den bli!!!

Vad önskar du att du gjort mindre?
Suttit framför datorn och bara spelat en massa skitspel som dragit ut på tiden. Jag ska dra ner på det, datorn ska användas till att skrivas på, till att se på älskade favoritserier och till att hålla kontakten med nära och kära. Så, nu blev det liksom ett löfte här ändå!

Hur tillbringade du julen?
I Amerika med brorsan och hans fru och lilla Cecilia, tillsammans med svägerskans familj. En riktigt Amerikansk jul med kalkon och sötpotatis och allt annat som hörde till med julklappsöppning på juldagsmorgon. Var en upplevelse, men i slutändan är det all kärlek jag minns bäst! Har världens bästa familj!

Blev du kär i år?
Blev kär i Cecilia så klart. Från första gången jag såg en bild på henne på min telefon så kunde jag inte sluta titta. Ännu mer när jag fick träffa henne – man kan verkligen inte sluta titta på henne. Hon är sååå fin.

Läste du någon bra bok under 2011?
Mmm, flera stycken. Men den ABSOLUT BÄSTA jag läst var En Dag av David Nicholls. Superhypad och omskriven, men oj, vad bra den var!!!

Favoritprogram på TV?
Åh, jag följer ju det mesta streamat nu för tiden och det räknas inte riktigt. Men favoriter på TV är ju självklart På Spåret och sedan älskar jag Downton Abbey! Det är en fantastisk serie som utspelar sig under en mycket spännande tid och i princip alla karaktärer och deras historier är så otroligt intressanta. Andra serier som gått på tv under året och som jag gillar är nya moderna versionen av Sherlock Holmes och så Pan Am.

Största musikaliska upptäckten?
Blev presenterad för Gillian Wellch i år och hon var riktigt bra live och även på skiva. Sedan har jag också fallit lite för Tove Styrke faktiskt.



Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
Jag fick ett regnställ, men annars hade jag faktiskt inte önskat mig någonting särskilt. Jag önskar mig sällan något, för småsaker är ju sådant som jag köper själv. Eller rättare sagt, jag önskar mig alltid resor, men det kostar så mycket pengar så det räknar jag aldrig med att få. =)

Vad gjorde du på din födelsedag 2011?
På min födelsedag hade jag min kompis Emelie och hennes mamma som gäster hos mig. Kvällen innan hade vi varit på Jamie Cullum på Dalhalla så min födelsedagshelg hade inte kunnat starta bättre. Vi var bland annat en sväng på Dalarnas Museum och kikade lite snabbt och lunchade bland annat där. På eftermiddagen dök mamma, pappa och moster och morbror upp också på fika och tårta som mamma hade bakat.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja. Jag hade kunnat få en pojkvän som sagt, men jag har inte riktigt legat i på den fronten, så jag ska inte klaga egentligen. Men det gör lite ont att se mina syskon så lyckliga och jag själv så ensam på den fronten.

Hur skulle du beskriva din stil år 2011?
Min stil?! Första 8 månaderna jobbade jag i yrken där det inte riktigt finns tillfälle för att vara uppklädd. Jag minns så väl när jag tog en runda på stan där i början av augusti, när höstkläderna precis börjat komma och jag blev såååå ledsen för att jag inte hade någon anledning att köpa nya fina kläder eftersom jag i varje fall bara skulle jobba på dagis. Nu blev det ju inte så, och jag kämpar nu mera med att försöka bygga upp en ny garderob.

Vad fick dig att må bra?
Som sagt kärleken som jag fått från mina syskon och deras respektive, av mamma och pappa och andra nära släktingar OCH av mina bästa vänner. Jag har aldrig tagit den för givet och i år när jag verkligen behövt den så har jag också sett den. Små gester, en extra lång kram. Men jag har också glatts åt att se kärleken mellan min syster och hennes man, mellan min bror och hans fru, mellan mamma och pappa.

Vilken kändis var du mest sugen på?
I och med att jag är singel så får jag crushes på typ ”alla”. Så vi tar väl några då. Garrett Hedlund efter hans roll som Beau i fina Country strong, Jamie Donan som sheriffen i tv-serien Once upon a time, Petter Northug i tid och otid, Eoin Macken och Santiago Cabrera – mina egna favoriter av Kung Arthurs riddare i Merlin. Och sen har vi förstås bröderna Stark - om än en oäkta och en numera Lord of Winterfell - Jon och Rob. Ni kommer skratta, tror jag, när ni ser bilderna på underverken – kan man se ett tema?! Men det finns ju de lite mer udda crusharna också – som Benedict Cumberbatch när han ”ÄR” Sherlock, för det är nog Sherlock egentligen jag har min crush på.

 

I tur och ordning från första raden till vänster: Jamie Dornan, Eoin Macken, Garrett Hedlund, Santiago Cabrera, Kit Harington, Richard Madden, Petter Northug och Benedict Cumberbatch.


Vem saknade du?
Jag har saknat många. I och med att i princip alla mina vänner bor på annan ort än mig, så saknar jag dem jättemycket. Jag saknar fina Saara och Signe och Cajsa och Emelie och många fler. Jag saknar mina syskon nå otroligt och framförallt min bror och hans fru och numera lilla brorsdottern också. Jag saknar mamma och pappa jättemycket också!


De bästa nya människorna du träffat?
Måste vara kollegorna vid gruvan i somras – framförallt Frida och Sabina och Ella som jag lärde känna bäst och Johanna som trots att vi kommer ifrån samma lilla del av Falun aldrig riktigt lärt känna förrän nu, men sommaren hade inte varit lika roligt utan Rune och Staffan som glada röster där i radion när vi loggade in för dagen!!! =)



En sista liten notis: Jag kommer nog ta en paus ifrån denna bloggen, men håll ögonen öppna, för det kanske blir något annat snart...hoppas vi...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Penny - 17 november 2011 20:34

Jag har börjat titta på en hel bunt nya tv-serier och tänkte jag skulle dela med mig lite av dem, ifall ni själva inte upptäckt dem än. Jag varnar redan här - de flesta är fantasy-inspirerade, men det är ju sådant som jag älskar.Och inte alla går på ...

Av Jennie Penny - 16 november 2011 18:42


Jag kände att det var dags för en liten uppdatering. Är inte den bästa för tillfället att uppdatera min blogg. Har haft en tanke eller två på att byta, men vi får se.   Hör ni, jag börjar känna mig mer och mer som en byggnadsantikvarie på riktigt...

Av Jennie Penny - 6 oktober 2011 21:48

    De två senaste dagarna kan ha varit de roligaste hitills på jobbet. Jag har fått vara ute och fara och träffa på folk som kan så mycket om sina specialintressen, fått se tendenser som är väldigt typiskt Skånskt, men ändå inte och jag börjar ä...

Av Jennie Penny - 29 september 2011 20:39

Vissa filmer är liksom skämsfilmer, sådana där jag inte riktigt kan stå för att jag tycker är bra, eller som faktiskt inte ens är bra, men har någon eller några scener som är så fantastiska att man bara måste se dessa filmer när de går ändå. Har ni n...

Av Jennie Penny - 21 september 2011 21:20

Dags för ett inlägg så här på onsdagskvällen. Jag sitter och kikar på True Blood och följer hockeyn som just slutat. Båda hjärtelagen har spelat och där Brynäs tråkade ur och förlorade med 0-2 mot Frölunda, så tog Ore tag i det och vann med 14 (!!!) ...

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012
>>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards