Alla inlägg under april 2011

Av Jennie Penny - 30 april 2011 20:08

Alltså hur publiken kan stå så still är för mig ett mysterium - bästaste bandet i världen, bästaste livebandet i världen. Och så finns de inte mer... =( Hade kunnat välja många låtar med dem, men jag väljer denna som är en av de första jag förälskade mig i.

Av Jennie Penny - 29 april 2011 20:41

Alltså, det här  är ju ett svårtolkat tema igen. Så här står det på Engelska: day 10 – a song that makes you fall asleep. 


Vill de ha en låt som är hemskt tråkig, eller en låt som faktiskt får mig att somna? För det senare betyder inte att musiken är dålig alls, utan att det är musik som är perfekt att vila till. Jag hade en sådan lista på min i-pod, musik som är vacker och stillsam och inspirerande, sådant där man vill ha när man ligger och tar sig en eftermiddagslur, få dagdrömma sig bort en stund och förhoppningsvis drömma ljuva drömmar.


Så tolkar jag det och det här är en perfekt sådan låt:

Av Jennie Penny - 28 april 2011 22:03

Det här var ett jättesvårt tema att välja låt till. Jisses, jag dansar ju till så mycket och så olika saker. Jag väljer att inte vara klyshig och välja en Hoffmaestro & Chraa låt, fast jag tycker mycket med dem är jättedansant, men mest dansant är det ju live. Så vad ska jag välja - the Killers, Mando Diao...nej det får nog bli den här gamla dängan...

Och den här discolåten...

Och den här gamla godingen...


Jag har förresten bestämt mig för att jag åker upp till Sälen en vecka nu i maj, lite ledigt innan min ungefär femtielfte sommar utan semester startar. Det måste jag väl få...

Av Jennie Penny - 27 april 2011 17:37

Det finns ju egentligen väldigt många låtar som jag kan hela texten till. Framförallt sådant jag lyssnade på i mina tonår märkte jag när jag lyssnade på Tracks 90-tals lista här för några månader sedan. Det var nästan otäckt hur man kan minnas ord till låtar man inte hört på 15 år. Så därför tänkte jag välja en låt som jag skryter lite om att jag kan "typ" hela texten till nu. Det är en mycket bra låt, en låt jag inte lyssnar jättemycket på egentligen och den är kanske inte så där väldans förutsägbar från min sida...eller? Trodde ni jag skulle välja den här låten? =)

Som jag förklarat någon gång så är jag inte en textmänniska, jag lär mig väldigt sällan texter till låtar då det är melodin som i första hand får mig att gilla en låt.

Av Jennie Penny - 26 april 2011 15:53

Det finns två låtar som jag så starkt förknippar med min student, så jag väljer dem båda här.

Jag gissar att den var lättsjungen och lättdansad till.

Och den här låten för att en viss klasskompis körde en strip till den...


Aaaah, vilka minnen!!! Sen att vår student var den enda på många år både före och efter som det regnade, det är väl kanske en annan historia!!!

Av Jennie Penny - 26 april 2011 15:36

Det blev bara en tur idag. Jag kände hur orken drog ifrån mig, hur de här två dagarna ledigt som jag längtat efter inte längre varit lediga dagar. Lägenheten är inte ett dugg renare eller städad och den där slutfotouppgiften, hur går det med den egentligen?!


Men den turen jag gick på idag var riktigt bra. En Engelsk-talande med Susanne. Jag skrattar lite, har varit på 3 turer nu på två dagar och ingen allmän tur på Svenska. Jag ska ta dem på lördag. Då blir det en barntur med en Olle och så en allmän med Berit så jag gick barntur med här igår. Det siktar jag på och så helt ledig på söndag!!! Hurra!!!


Har dock haft en ödmjuk inställning hela dagen. Gått och längtat efter en framtid som ännu inte syns, en framtid där jag kan läsa en bok utan att veta att jag har en massa andra saker liggande som jag "måste" ta tag i. En färdig uppsats, en färdig fotokurs, färdiginskolad vid gruvan. Färdig inflyttad i lägenheten med allt i ordningställt och på rätt plats (is that ever gonna happen?). Det skulle också vara rätt skönt att ha ett "riktigt" jobb och någon gång hitta en kille som inte springer bort så fort jag visar mig...

Av Jennie Penny - 25 april 2011 19:47

Dags att ta tag i det här igen också...


Det kändes rätt skoj att min bror tweetade om den här platsen för någon dag sedan. Då hade jag redan bestämt vilken låt och vilken plats jag skulle välja. Vi har inte pratat om den här platsen på jag vet inte hur länge, men den har dykt upp. Både bland dem som jag varit där med och med dem som varit där utan att veta att jag också varit där förut. Låter det flummigt? Det handlar förstås om en klubb i London dit Svenskar tycks vallfärda, en klubb som min bror hjälpte till att starta upp då för - ja, hur många år sedan är det nu?


Klubb Koko i Camden i London. Den här låten dansade jag och syrran och Polly och Emma till en fredagskväll där ni vi var och hälsade på brorsan. Han stod förstås i baren, medan jag och syrran fick smita backstage och få gratis sprit. Vi hade kul och dansade till denna låten.

Av Jennie Penny - 25 april 2011 19:15

Så idag har jag startat inskolningen hos Gruvan. Det vill säga jag får går bredvid på guidningar och lära mig hur lång tid det ska ta mellan stoppen och vilka svängar vi tar där nere i underjorden. Det är en lite otäck känsla, jag vet det mycket väl redan nu att jag ska inte gå ner där själv. Gruvan har en själ och en energi som är svår att förklara om man inte varit där. Men tillsammans med folk att guida eller med vänner, så kommer det att bli bra. Jag kommer att få gå med 5 gånger med betalning, men även fler gånger om jag vill. I dag blev det två turer, en barntur med duktiga Berit och så en tur på Engelska tillsammans med tyska Heinz. Han var inte så pepp på den turen för Engelska är inte hans bästa språk, men han kämpade på. Tyckte dock att jag skulle gå en tur igen med någon som pratar Engelska, så jag ska gå en sådan tur i morgon också plus en vanlig guidetur på Svenska.


Inser att jag kommer få jobba mycket i maj, ha mycket att göra. Varva Gruvan-stuff med dagis-stuff och skol-stuff. Något kommer att få lida och jag gissar på skolan (och mig själv). Detta till trots så ska jag försöka följa med syrran upp till Sälen i några dagar nu i början av maj. Hon fyller 25 år och vill åka upp dit. Jag tror inte jag kommer att kunna följa med en hel vecka, gissar att jag måste börja med provguidningar den veckan för att kunna hålla min första egna den 19 maj, men ett par dagar kommer jag att följa med, det vill jag.

Den senaste veckan har varit alldeles förunderligt vacker. Inte för varmt, utan ändå lite svalt i skuggan. Jag gillar våren pågrund av det, att man kan välja att få svalka sig i skuggan. Jag har fått min cykel in till stan och jag cyklar nästan överallt nu, gillar det jättemycket. 

Såg förresten alldeles nyss andra avsnittet av Game of Thrones och det var grymt bra. Jag tyckte att första avsnittet var sådär, lite övertydligt som det blir ibland när du ska försöka få ner mycket bakgrundshistoria på en timme. Men detta, avsnitt 2 hade allt som jag hoppades av serien. Förtryckta känslor, dolda hot och ondska. Jag sitter där och pratar med mig själv när jag inser att karaktärer planerar för en framtid som inte finns - ni kommer inte att ses en gång till - när en viss person är snäll mot en annan och jag vet att grymmare och kallare människa får du leta efter. Och jag inser varför jag älskar familjen Stark så mycket. Jag vill verkligen att det ska gå bra för den familjen, trots att jag vet redan nu efter nästan två böcker att de kommer att sättas på svåra prov. Så jag hoppas vidare att de här goda människorna ska få fortsätta vara goda, när det finns så många du inte kan lita på i den där världen som kallas Vaesteros.

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards