Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011

Spännande kyrkor i Skåneland

Av Jennie Penny - 6 oktober 2011 21:48



De två senaste dagarna kan ha varit de roligaste hitills på jobbet. Jag har fått vara ute och fara och träffa på folk som kan så mycket om sina specialintressen, fått se tendenser som är väldigt typiskt Skånskt, men ändå inte och jag börjar även känna mig mer och mer varm i kläderna som en byggnadsantikvarie. Det kvittar liksom att min handledare tror att jag blivit lite körd med på mitt första egna uppdrag, det gör inget, för så himla mycket annat som är roligare ligger framför mig.


Igår fick jag följa med stiftsantikvarien på besök i två jättehäftiga kyrkor här i länet. Först Norra Strö som är en gammal medeltida gårdskyrka med helt galet snygga valv i sig.

Norra Strö Kyrka!  Inuti med det snygga, målade senmedeltida valven.   Koret  Ett av valven  Vad var det nu dessa kallades, där alla valvbågarna samlades...  Predikstolen  Ytterväggarna på Nora Strö har blivit "skadade" av att det växt klätterväxter på ytterväggarna, men jag tycker nästan det ger illusionen av konst.   Anledningen till att vi åkte hit var för att vi skulle träffa duktiga textilkonservatorer och jag skulle få agera auktoritär antikvarie och godkänna dessa jobb. Jag har lärt mig så mycket, fått saker att tänka på när det kommer till textilförvaring och behandling.   Andra stoppet var i Färlövs kyrka, också en medeltida kyrka som är restaurerad av allas vår Helgo Zetterwall på 1800 talet. Det är han som gjort så att tornet blivit ett dubbeltorn som det en gång var. Det finns nämligen något som är väldigt speciell Nordöst Skånskt när det kommer till Skåne och det är dessa otroligt breda västtorn och de är alla medeltida. Men de finns tydligen bara här omkring Kristianstad.   I Färlöv skulle vi också titta på förvaring och textiler!


IDag har jag varit här...  En av mina kollegor ringde i morse och hörde om jag ville följa med till Bäckaskogs slott och hjälpa henne att mäta upp en medeltidsvägg. Jag tvekade inte, för annars skulle jag bara sitte inne idag och så mycket arbete där har jag inte att göra just nu - jag passar på att njuta för jag tror att det kommer att ändras inom en mycket snart till att bli väldigt mycket att göra istället. Tyvärr var vädret riktigt kasst idag och ingen tid fanns direkt till att spatsera runt området, men jag ska definitivt läsa in mig mer på detta slott för det verkar sååååå spännande!!! Har varit ett gammal kloster, så mycket har jag lärt mig... 


Förresten, om jag får bekräftat i morgon att jag får semester så ska jag boka min resa till Orlando - det blir troligtvis byte i Manchester, för det var ett jättesmidigt alternativ med bara ett byte både dit och hem och direktflyg från Europa till Orlando! Längtar så mycket tills jag får träffa min lilla brorsdotter!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Penny - 7 januari 2012 17:31

Så här en vecka in på nya året... Syrran sa – jag ska ta den där listan av Sandra, den var skoj!Så jag tänkte, jag tar den också! Sådant här är skoj, och så får man ju en liten överblick över allt man faktiskt ställt till med det här året!!! ...

Av Jennie Penny - 17 november 2011 20:34

Jag har börjat titta på en hel bunt nya tv-serier och tänkte jag skulle dela med mig lite av dem, ifall ni själva inte upptäckt dem än. Jag varnar redan här - de flesta är fantasy-inspirerade, men det är ju sådant som jag älskar.Och inte alla går på ...

Av Jennie Penny - 16 november 2011 18:42


Jag kände att det var dags för en liten uppdatering. Är inte den bästa för tillfället att uppdatera min blogg. Har haft en tanke eller två på att byta, men vi får se.   Hör ni, jag börjar känna mig mer och mer som en byggnadsantikvarie på riktigt...

Av Jennie Penny - 29 september 2011 20:39

Vissa filmer är liksom skämsfilmer, sådana där jag inte riktigt kan stå för att jag tycker är bra, eller som faktiskt inte ens är bra, men har någon eller några scener som är så fantastiska att man bara måste se dessa filmer när de går ändå. Har ni n...

Av Jennie Penny - 21 september 2011 21:20

Dags för ett inlägg så här på onsdagskvällen. Jag sitter och kikar på True Blood och följer hockeyn som just slutat. Båda hjärtelagen har spelat och där Brynäs tråkade ur och förlorade med 0-2 mot Frölunda, så tog Ore tag i det och vann med 14 (!!!) ...

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards