Alla inlägg under oktober 2009

Av Jennie Penny - 31 oktober 2009 22:23

Jag är lite besviken på tv-utbudet idag. Hade hoppats på lite smaskiga spökfilmer att välja mellan, någon rysare kanske, men det känns otroligt tunt på det planet. Nu ska jag se the Haunting hade jag tänkt ändå, den är lite fantasieggande ändå och kommer nog göra sitt jobb. Men det hade ju varit skoj med lite andra skrämmande sagoberättelser att kika på. Vart tog de vägen? Bojkottas Halloween detta år på tv om man bara har de vanliga tevekanalerna?


Så då får dagen vara slut då. Vi höres i möra, får se vad som händer då...

Av Jennie Penny - 31 oktober 2009 18:20

Jag tog en promenad till kyrkogården och tände mitt ljus. Det var inte lika vackert där som det var i Lundby, men det dög bra för det jag ville. Nu sitter jag med en likör i hand och ska bara slöa resten av kvällen. Inte så stolt för det, men jag tillåter mig själv. Ska nog göra mig en liten efterrätt också...

 

Ljuset jag tände för dem...

Nu fick ni ett ljus tända till er i Göteborg, så kika ner i bland om ni vill! Jag tänker på er...

  

Månen gjorde himlen passande mystisk för den andra högtiden för dagen.


Jag mötte ett gäng riktigt "mörka" personer på hemvägen, bland annat Dracula och the Reaper himself med lien i högsta hugg. Det sprang även ett magert skelett förbi mig...hm lyckades han fly från the Reaper maybe...

Av Jennie Penny - 31 oktober 2009 12:35

Träning avklarad. Tvätt nästan avklarad. Ska duscha. Sedan gå en liten promenad ner till butiken och köpa mig lite godis. Tänker ta en slödag idag också. Läsa och skriva och kika på film. Sedan när mörkret sänker sig ta en promenad bort mot Kvibergs kyrkogård och leta reda på minneslunden så jag kan tända ett ljus för mina saknade. Det är en bunt, tyvärr. Hade ju funderingar på att gå och dansa ikväll med Stinis, men jag avvaktar, tror inte det, men kan ju få ett ryck senare.


Så så ser det ut idag för mig. Vad gör ni?

Av Jennie Penny - 30 oktober 2009 19:43

Jag gillar ju allt som har med Halloween att göra när det inte är Halloween. Jag gillar dekorationerna, jag gillar spökfantasier och skrämselmiljöer, men inte när det är Halloween. Nej, i helgen firar jag Alla helgons dag, jag väljer den kristna varianten denna helgen och tar det hedniska alla andra dagar. Jo, men ni vet väl att jag älskar det fantasyaktiga, att jag älskar väsen, folklore - jag skulle vilja forska ännu mer kring det, men vi får se när jag ska hinna det. Tills dess så ser jag filmer och serier, och läser lite böcker. Me löööv...min verklighetsflykt...

Mmm, onda vampyren Damon!!! Mums...

Av Jennie Penny - 30 oktober 2009 18:09

Allt hamnade i halt. Jag hade storslagna planer på att städa lägenheten, men känner inte för det. Känner inte för att diska så jag kan laga mat. Det tog liksom stopp.


Det som hänt är väldigt väldigt tragiskt och jag tänker inte gå in närmare på det än att det påminner oss om att livet kan ta riktigt snabba vändningar ibland. Att man ska uppleva och ta vara på varje sekund, för det kan ta slut så fort. Inte skjuta saker på framtiden som man kan göra nu. Det är så dumt bara att det ska krävas sådana här saker för att man ska minnas det. Usch...

Av Jennie Penny - 30 oktober 2009 15:52

Dagen blev inte som jag hade tänkt mig. Hade migränkänning redan när jag vaknade och tog en alvedon innan jag begav mig in mot stan. Dumt. För jag började svettas som en tok på spårvagnen och fortsatte göra det så fort jag gick in i en butik. Inte ett dugg roligt. Sedan tänkte jag besöka stadsmuseet och äta lunch på deras café, men cafeet var fullt så jag vandrade vidare. Gick säkert runt hela centrum som var knökat med folk och alla fik och små lunchställen var fullsatta. Tillsist satte jag mig på Café Nouveau och åt en varm smörgås. Hade ju sedan tänkt att jag skulle gå och träna, men att vandra omkring en timme till på stan tycktes outhärdligt, så jag bestämde mig för att promenera hem istället. Passade på att ringa syster när jag var på väg, ville prata med någon vänlig människa, men fick på köpet en gråtfärdig syster som fått reda på något väldigt tragiskt som även gör att jag just nu sitter med tårar så nära ytan att de ibland trillar över...

Av Jennie Penny - 29 oktober 2009 19:05

Mmm, äntligen har lyckats hitta en serie som funkar att ses streamad. Jag letade efter True Blood en gång, men hittade ingen sida som hade så jag kunde se. Idag fick jag dock nys om en annan vampyrserie som heter the Vampire Diaries, mer ungdomsserie än vad True Blood är. Jag hade nog hört talas om denna serie innan, eller jag visste att det fanns en annan vampyrserie som gick i USA också och som hade en gammal favoritsnygging i en av rollerna - Ian Somerhalder. Så jag googlade denna serie och hittade en jättebra länk där jag kan se serien streamad. Det passar mig utmärkt, för jag är inte en sådan människa som törs ladda ner något alls.


Och serien då? Jo, den lovar ganska gått, men är lite för mycket lik andra tonårsserier ibland. Men Ians roll är ju underbart chockerande - han spelar Damon, den onda av de två vampyrbröderna, eller ja...är han ond? Jo, det är han ju, men jag tror nog lika mycket att han lider av sorg och ilska. Det ska bli spännande att se vidare...tror min torsdagskväll är bokad i varje fall...=)


Ja, vampyrfascinationen har då inte minskat trots överdosering på tv och i media numera. Allt är inte bra, har väl minst sagt tröttnat på Twilight, det här är mycket mer spännande, en ond vampyr i en stor roll, jag gillar när det är lite kött bakom, lite bakgrund som faktiskt är genomtänkt.


PS, visste nu förresten att när jag läste litteraturvetenskap för en herrans massa år sedan (typ fem) så var ett av mina tänkta ämnen till C-uppsats att skriva om hur ett antal böcker tolkat vampyrmyten och utgå från grundmyten för att se detta. Jag ÅNGRAR jättemycket att jag inte tog den chansen då, när inte hypen var stor, och vågade skriva om detta. Då hade den med all säkerhet blivit skriven. Nu ligger ju en knappt halvskriven uppsats övergiven hemma i pärmar och på disketter. En uppsats jag inte kommer skriva klart någonsin. Men jag vill fortfarande, om det går, fixa min bachelor i litteratur. Fast då skriva en ny uppsats, med ett enklare ämnes val än det jag hade. Enkelt sagt så kan man väl säga att om du ska skriva en C-uppsats - använd dig inte av Jane Austen i din frågeställning, det ger dig utan tvekan prestationsångest när du inser att du inte alls kan läsa alla böcker skrivna om henne eller tolkningar av hennes böcker.

 

Update ett par timmar senare: Har sett de sex avsnitt som finns nu, det sjunde visas ikväll - så jag får se det i möra bitti. Det bättrar sig hela tiden, det tar lite oväntade vändningar. Mycket "oj då, jisses" måste jag säga. Men det är bra, jag längtar faktiskt efter nästa avsnitt, det är oroande. Faktiskt riktigt skoj att kunna se avsnitt på raken så där...

Av Jennie Penny - 29 oktober 2009 16:03

Det var mitt andra besök ute i Hammarkullen och jag är fortfarande väldigt fascinerad av dessa "förorter" med sååååååå stora betongklumpar att det inte är sant. Det var så fint väder idag, lite kyligt, så Hammarkullen visade sig verkligen från sin bästa sida. Det är flera projekt på gång där ute, nu kan jag inte dem, men det kläs i varje fall om och tillägsisoleras fasader osv. Workshopen var så där, men de var väldigt trevliga, masterstudenterna, och som sagt roligt att få prata engelska.


MEN NU ÄR JAG LEDIG, eller jag har gjort mig själv ledig. Hoppat av GIS kursen, så nu slipper jag tänka att jag inte lagt ner någon tid på detta. Det är det värt. Nu ska jag försöka ta tag i kragen och börja plugga ordentligt med det andra istället. Och faktiskt försöka ta tag i en annan sak på min lista som kräver lite jobb.


Stina skulle ut och dansa på lördag, på soulklubb. Jag sa att jag kanske följer med, skulle höra av mig. Just nu känns det som jag vill, men jag ville inte lova något. Hur sinneshumöret är på lördag är ju en annan historia. I morgon ska jag nog försöka ut och göra lite skoj saker. Gå på museer, kanske bio och sedan gå och träna. Men jag ska också sova ut.

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards