Alla inlägg under mars 2011

Av Jennie Penny - 19 mars 2011 23:02

Jag vill så himla gärna åka till Norge. Jag har i princip aldrig varit där och jag vet inte hur många gånger jag har sagt att i år är året då jag ska åka. Men det blir inte av! Nu VILL jag verkligen åka till Norge, jag ska se till att ordna en resa dit i augusti eller september senast, då när jag förhoppningsvis har fått jobba klart en sommar. Jag ska åka till Oslo, jag vill till Bergen och framförallt ska jag åka till Brumundal för att hälsa på en gammal au pair kompis som jag saknar för vi var sååååå bra vänner när vi bodde i USA. Jag tycker om språket, jag njuter av att höra den glada norskan och jag är förälskad i bilderna från landet.


Det här med resor och mig är en svår nöt att knäcka. Jag behöver få komma iväg mycket egentligen, men jag har aldrig haft betald semester, aldrig haft ett fast jobb. Jag får pussla ihop små tripper när jag kan. Som nästa vecka när jag drar till Malmö och Göteborg i en vecka. Det är en resa som egentligen sker alldeles för sent, men jag är bokad och på väg nu, jag ska få träffa mina vänner som jag saknar och besöka dessa trevliga städer igen.


Jag har även starka funderingar på att i maj ta mig iväg på en långweekend till Prag. Jag har sagt detta förut också att jag borde passa på att åka dit när jag kan få guidning i staden av en som bor där, så jag ska höra med henne om det skulle passa att jag kom och hälsade på. Jo, jag ska kika upp det nu snart.


=)

Av Jennie Penny - 18 mars 2011 20:00

Det var i början av veckan som Ryan Adams gick ut på facebook och skrev att han skrivit några nya låtar som han ville spela för folk. Han lade upp en radda datum varav Stockholm den 10 juni stod först. Jag satt och gapade och undrade om detta kunde vara sant? Hittade liksom inget som bekräftade det, men någon dag senare så dök biljettsläppsdatum upp - den 18 mars, idag alltså. Av någon outgrundlig anledning har dock det hela fallit ur mina tankar idag. Om det beror på snön, på att skidspelen inklusive Petter Northug är i stan - det låter jag vara osagt. Men minnet kom tillbaka till mig för en halvtimme sen och jag var i princip bombsäker på att nu var det kört, biljetterna skulle vara slutsålda. Jag slog upp ticnets hemsida och blundade, men inget slutsålt stod där. Sökte på en biljett, tänkte om och kryssade i två och det fanns. Jag köpte dem. Har ingen att gå med, men det ska nog ordna sig.


Så jag har två biljetter till Ryan Adams. Två biljetter. Ryan Adams.  


RYAN ADAMS!!!


Jag undrar när tårarna tänker komma, när jag kommer fatta att jag ska på honom!!! =)

Av Jennie Penny - 12 mars 2011 23:44

Så var ännu en melodifestival avklarad då och de lyckades göra det rätt så spännande ändå. Skitglad att the Moniker gick så bra, jag gillade den och jag gillar även Eric Saades låt, men framförallt numret. Den låten vinner så jekla mycket på framträdandet och då mest dansen. I jämförelse med Dannys dans så är Erics många gånger bättre vilket gör låten bättre. Både jag och syrran var rörande everens om detta.

Syrran hade också tagit initiativet till att göra listor åt oss alla för att vi skulle kunna tippa placeringar, exakta placeringar. Det gick väl så där, men jag lyckades pricka in 3 rätta - varav de ärovärda första och sista platserna! Vann faktiskt en brakseger på det eftersom de andra i snitt hade 1 rätt.


Så mamma, pappa, syrran och blivande svågern var här ikväll och vi hade det jättetrevligt. Jag hade gjort två olika pajer och en efterrätt som alla blev omtyckta. Mina första försök på pajer, men det borde jag göra oftare för jag har så fina former! En räkpaj!    Tomat, ruccola och fetaostpaj!  


Så om ni inte förstod det så gillar jag "popular", jag tänker inte säga att jag har några som helst förhoppningar inför stora ESC finalen, men det är kul att vi skickar en pöjk för en gångs skull och en pöjk som är mycket söt.

Av Jennie Penny - 8 mars 2011 18:42

Min mamma och pappa är galna, man får tacka och ta emot. Jag blev jätteglad. Titta vad jag fick...

Efter besöket på Ikea i helgen så hoppas jag att hela vardagsrummet kommer att bli perfekt. Men ett som är säkert är att det kan bli melodifestivalsfinalhäng hos mig utan hinder.


Jag som nästan aldrig äter semlor annars, har fått i mig 2 stycken idag. En köpte jag själv och en kom mor och far med. Vaktis var äntligen hit också och tog ner hyllorna och gick igenom lägenheten. Borde även ha fått namn på min dörr nu, så nu kanske jag bor här officiellt. =)


Jag fick ett glädjande för stunden samtal idag och nu får vi hålla lite tummar. Ska berätta mer sen, för jag vill inte jinxa det.


Annars så har jag en förkylning i kroppen tror jag. Jag vill inte att det ska bli värre för jag har såååå mycket jobb denna vecka och vill inte ställa till det. Ska stänga nu i 3 dagar. Det kommer sätta sina spår. Nej, halsen spökar och jag börjar få någon form av hosta.

Av Jennie Penny - 6 mars 2011 19:00

Har lovat svägerskan bilder från lägenheten, så här kommer en lååång kavalkad med lite före och efter bilder. Får återkomma sedan när allt kommit till rätta och nya möbler inhandlats och andra plockats bort!

 

Den svängda hallen och hatthyllan.

Min lilla toalett.  

Vy från vardagsrummet. Hallen längst till höger, den lilla sovvrån i mitten och köket till vänster.   En liten blomma som var det första som fick flytta in i lägenheten.      Inne i sovalkoven, de där hyllorna på väggen har vaktmästaren sagt att han ska plocka bort, dem lämnade förre hyresgästen kvar och jag tycker inte de är snygga alls. Överljusfönstren som släpper in ljus från köket synes också.   Sovalkoven och fondväggen.  

Vardagsrummet!

Vardagsrummet mot köket.   Vardagsrummet!   Köket!  

Köket som må se litet ut, men som har massor med förvaring. Jag gillar det jättemycket.

 

Kyl och frys och städskåp!

Inflyttad! Vardagsrummet med matbordet som även får extraknäcka som arbetsplats och mina bokhyllor och älskade böcker.


Garderoberna i vardagsrummet. Dåligt med hängutrymme, men det ska vi lösa, annars rätt bra förvaring. 

Lilla sovalkoven där jag förtillfället ligger på en madrass på golvet (ja, syrran har påpekat att sängkläderna inte passar tapeten, men shit the same liksom tills inredningen är klar).  

 

Köket!

Köket. Första gången som jag har en kryddhylla och ett skafferi. Och titta, en ugn och en ugn som tycks fungera som den ska!!!   Den delen av vardagsrummet som inte är färdig, kommer inte att bli det än på ett tag. Ska införskaffa en ny TV och sätta ben på den där svarta hyllan bakom fåtöljen som blir tv och stereobänk. Soffan ska skjutas ut och stora härliga ryamattor (i grått) ska köpas och läggas på golvet, liksom en snygg lampa till taket. Hyllan på väggen är även den en av dem som förre hyresgästen lämnat kvar och ska tas ned.


Så vad tror ni om denna lägenhet?

Av Jennie Penny - 6 mars 2011 18:15

Ny lägenhet är ju en chans för mig att ta tag i livet igen, alltså jobb och sådant går ju inte min väg, men jag har ett jobb och jag tjänar pengar. Men resten, det här uppdraget att må bra och så vidare - jag borde ju kunna göra något bättre av det än jag har nu. Så det här med en ny lägenhet, ett eget ordentligt kök - det ska bli startskottet för att:


# Komma i gång med träningen ordentligt - syrran föreslår att vi ska sikta på att springa 1 mil på blodomloppet den 9 juni! Hjälp, men jag känner för att försöka.

# Gå ner i vikt inför bröllopet där i juli så jag kan ha min drömklänning (som jag inte hittat ännu) och funderar mer och mer på att ge LCHF en chans. Mitt problem med dessa låga/inga kolhydrater programmen är ju frukostarna för de tipsar ofta ofta om sådant med ägg i och jag kan inte äta ägg, det är ju så gott som lönnlöst, ägg fastnar i halsen på mig och gör mig illamående. Men eftersom jag hittat keso så borde det gå att lösa ändå.


Jag gick en så fin promenad nu på kvällen. Jag tog en runda runt Falun, men utgångspunkt från min nya bostad och det är helt galet vad centralt jag bor. Jag tog lite bilder för att visa på hur centralt det är... (alla bilder är tagna med kameran på min nya telefon)

Underlaget - inte det bästa, men jag har "bra" skor (men billiga så de håller på att falla sönder tyvärr, för jag älskar dem).   Vi börjar längst bort och tar oss hemmåt. Tiskensjön.   Järnet dännä borta.

Med ryggen mot Dalateatern och Folkets hus, tror att detta kan var Berghauptmansgatan - den leder med andra ord genom vackra Elsborg upp mot gruvan.

Det här huset brann två gånger på kort tid och nu håller man på en upprustning som innebär att man bevarar fasaden, men bygger nytt och bygger ut på insidan och baksidan.  

Svt och några av kommunens myndigheter ska flytta in, för detta ligger väldigt centralt.         

Till höger om där jag står ligger Dalarnas Museum och min gamla praktikplats.

Promenaden går vidare förbi vår snygga biograf (som jag inte har en aning om hur den såg ut i original, men den har upprustats snyggt). 

Byggnadsminnesmärkt gammal brandstation som fanns på framsidan till en av våra läroböcker på BA. Faluån rinner bakom och på andra sidan den ligger museet.

Upp och förbi Stora torget med stora Kristine Kyrka till höger och Rådhuset till vänster - som typ ska vara en av Faluns äldsta byggnader. Båda två är ifrån 1600 talet.

Kristine kyrka från sidan. Det är tydligen rätt unikt att en sådan liten stad som Falun har två sådana stora kyrkor. Den andra heter Kopparbergs kyrka och ligger en bit bort och är i mitt tyckte finare - för den är medeltida och har mycket enklare och finare inredning. Detta var borgarnas kyrka, Stora Kopparbergs var bergsmännens kyrka, den vanliga arbetaren fick vandra ända till Aspeboda.

Genom läroverksparken, förbi min gamla gymnasieskola.

Mitt hus som ligger granne med skolan.


Det är en rätt trevlig stad Falun om än liten och min kamera tar faktiskt riktigt bra bilder (om ljuset är bra).

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards