Direktlänk till inlägg 25 april 2011

Vårigt soliga sommardagar

Av Jennie Penny - 25 april 2011 19:15

Så idag har jag startat inskolningen hos Gruvan. Det vill säga jag får går bredvid på guidningar och lära mig hur lång tid det ska ta mellan stoppen och vilka svängar vi tar där nere i underjorden. Det är en lite otäck känsla, jag vet det mycket väl redan nu att jag ska inte gå ner där själv. Gruvan har en själ och en energi som är svår att förklara om man inte varit där. Men tillsammans med folk att guida eller med vänner, så kommer det att bli bra. Jag kommer att få gå med 5 gånger med betalning, men även fler gånger om jag vill. I dag blev det två turer, en barntur med duktiga Berit och så en tur på Engelska tillsammans med tyska Heinz. Han var inte så pepp på den turen för Engelska är inte hans bästa språk, men han kämpade på. Tyckte dock att jag skulle gå en tur igen med någon som pratar Engelska, så jag ska gå en sådan tur i morgon också plus en vanlig guidetur på Svenska.


Inser att jag kommer få jobba mycket i maj, ha mycket att göra. Varva Gruvan-stuff med dagis-stuff och skol-stuff. Något kommer att få lida och jag gissar på skolan (och mig själv). Detta till trots så ska jag försöka följa med syrran upp till Sälen i några dagar nu i början av maj. Hon fyller 25 år och vill åka upp dit. Jag tror inte jag kommer att kunna följa med en hel vecka, gissar att jag måste börja med provguidningar den veckan för att kunna hålla min första egna den 19 maj, men ett par dagar kommer jag att följa med, det vill jag.

Den senaste veckan har varit alldeles förunderligt vacker. Inte för varmt, utan ändå lite svalt i skuggan. Jag gillar våren pågrund av det, att man kan välja att få svalka sig i skuggan. Jag har fått min cykel in till stan och jag cyklar nästan överallt nu, gillar det jättemycket. 

Såg förresten alldeles nyss andra avsnittet av Game of Thrones och det var grymt bra. Jag tyckte att första avsnittet var sådär, lite övertydligt som det blir ibland när du ska försöka få ner mycket bakgrundshistoria på en timme. Men detta, avsnitt 2 hade allt som jag hoppades av serien. Förtryckta känslor, dolda hot och ondska. Jag sitter där och pratar med mig själv när jag inser att karaktärer planerar för en framtid som inte finns - ni kommer inte att ses en gång till - när en viss person är snäll mot en annan och jag vet att grymmare och kallare människa får du leta efter. Och jag inser varför jag älskar familjen Stark så mycket. Jag vill verkligen att det ska gå bra för den familjen, trots att jag vet redan nu efter nästan två böcker att de kommer att sättas på svåra prov. Så jag hoppas vidare att de här goda människorna ska få fortsätta vara goda, när det finns så många du inte kan lita på i den där världen som kallas Vaesteros.

 
 
Ingen bild

SaraMay

28 april 2011 22:42

Får man gå med på en visning sen? Vore kul! Har inte varit nere i gruvan på sjukt länge!

Jennie Penny

29 april 2011 20:41

Jo, men självklart. Jag har inte fått något schema än hur jag ska jobba, men från efter midsommar så kommer jag att jobba och gå allmäna turer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jennie Penny - 7 januari 2012 17:31

Så här en vecka in på nya året... Syrran sa – jag ska ta den där listan av Sandra, den var skoj!Så jag tänkte, jag tar den också! Sådant här är skoj, och så får man ju en liten överblick över allt man faktiskt ställt till med det här året!!! ...

Av Jennie Penny - 17 november 2011 20:34

Jag har börjat titta på en hel bunt nya tv-serier och tänkte jag skulle dela med mig lite av dem, ifall ni själva inte upptäckt dem än. Jag varnar redan här - de flesta är fantasy-inspirerade, men det är ju sådant som jag älskar.Och inte alla går på ...

Av Jennie Penny - 16 november 2011 18:42


Jag kände att det var dags för en liten uppdatering. Är inte den bästa för tillfället att uppdatera min blogg. Har haft en tanke eller två på att byta, men vi får se.   Hör ni, jag börjar känna mig mer och mer som en byggnadsantikvarie på riktigt...

Av Jennie Penny - 6 oktober 2011 21:48

    De två senaste dagarna kan ha varit de roligaste hitills på jobbet. Jag har fått vara ute och fara och träffa på folk som kan så mycket om sina specialintressen, fått se tendenser som är väldigt typiskt Skånskt, men ändå inte och jag börjar ä...

Av Jennie Penny - 29 september 2011 20:39

Vissa filmer är liksom skämsfilmer, sådana där jag inte riktigt kan stå för att jag tycker är bra, eller som faktiskt inte ens är bra, men har någon eller några scener som är så fantastiska att man bara måste se dessa filmer när de går ändå. Har ni n...

Presentation


Dalkulla på vift i Skåneland! Jobbar som Byggnadsantikvarie på Regionmuseet. Skriver om det som intresserar mig, det som väcker tankar hos mig och det som händer omkring mig! Läs och kommentera gärna! Spread the word...

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Twitter

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Trevliga bloggar till för att också läsas

RSS

Gästbok

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Ovido - Quiz & Flashcards